Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fortum tar nästa steg

Publicerad: 9 december 2008, 16:06

Garbergs har tagit fram konceptet ”Framtidens energi” åt Fortum. Tidigare i höstas handlade det om energi från bottenvågor. Nu kommer nästa steg. Denna gång är det elbilarnas revansch som står i fokus.


Jakten på framtidens energi är en av de viktigaste saker som Fortum arbetar med just nu. Tidigare i höstas fokuserade reklambyrån, som har jobbat med Fortum i snart ett år, på att lyfta fram Waveroller, kraftverken som utvinner energi ur havets bottenvågor. Nu tar de sig an elbilarna.

– Det här är steg två i kommunikationen kring framtidens energi. Nu handlar det om att Fortum håller på att sätta upp laddstolpar för elbilar. Fortum har jobbat ett bra tag med lösningar för det här och nu berättar vi vad Fortum gör, säger Johan van der Schoot, copy på Garbergs.

Kampanjen startade i måndags. Den har tv som huvudmedia och reklamfilmen kommer att gå på TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Kanal 9, TV4 Plus och Discovery. Kampanjen kommer också att synas i dagspress, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, samt utomhus lokalt i Stockholm. Kampanjperioden är tre veckor.

– Filmen berättar om att nu gör vi det här. Många tror att elbilen är något nytt men så är absolut inte fallet. I början av 1900-talet var elbilen mer populär än både bensinbilen och ångbilen. Det var till exempel en elbil som hade hastighetsrekordet på land. Det som fick den att tappa mark var tillgången på olja och de dåligt utbyggda elnäten. Elbilen föll i glömska. Men inom några år kommer elbilen att vara i tillbaka igen och Fortum är tidigt ute och vill vara med och driva den utvecklingen, säger Johan van der Schoot.

Print

Ni har tidigare jobbat mycket med faktabaserade kampanjer, bland annat för Telenor. Nu gör ni det igen, hur kommer det sig?
– Det är alltid roligt när man kan berätta om något som är på riktigt och inte är bara skapa en reklamvärld. Reklam måste engagera. Antingen genom att bjuda på något roligt eller något man lär sig och kanske i bästa fall kan berätta vidare.

Hur gick den tidigare kampanjen i höstas?
– Vi fick ett enormt genomslag på vågkraftverken. Liksom den här kampanjen bygger den på att man gör något på riktigt. I en värld där problemen med miljön ofta målas upp som något nattsvart vi väcka hopp för framtiden. Det görs faktiskt mängder av bra saker.

Fortum

Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp: Johan van der Schoot copy, Martin Gumpert strateg, Malin Åsbrink produktionsledare, Jan Lindforss projektledare, Simon Hernadi filmproducent, Lotta Mårlind ad, Stefan Pagréus copy, Mattias Dahlkvist ad, Jacob Frisk formgivare, Carl Bock web director

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.