Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Förvånande och sorgligt”

Publicerad: 19 juni 2013, 15:43

Malin von Werder satt i Radio-juryn.

Foto: Magnus Helander.

Sverige blev utan lejon i Radio-kategorin som togs hem av årets Cannes-dominant "Dumb ways to die". Den svenska jurymedlemmen Malin von Werder är besviken över att de svenska byråerna skickade in så få bidrag. – Det är förvånande och sorgligt, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Malin von Werder

Sverige hade en nominering i Radio-kategorin – för Friends-kampanjen ”Josefin”, gjord av Lowe Brindfors och produktionsbolaget Flickorna Larsson. Den för juryn översatta versionen gick under namnet ”Kathleen”.

– Den funkade även bra i den engelska versionen och bidraget var nära att vinna ett brons, säger Malin von Werder.

Radiokatagorin hade överlag färre inskickade bidrag i år. På presskonferensen undrade flera journalister om radion är ett kommersiellt döende medieslag  –  men juryn avfärdade alla sådana påståenden.

– Ett år av färre inskickade bidrag är ingen trend. Ska man se en trend måste man kolla på det över en flerårsperiod, sa juryordföranden Ralph Van Dijk.

Att svenska och andra nordiska byråer skickade in färre bidrag kan bero på den splittrade medievärlden och att radioreklamen inte prioriteras lika högt. Malin von Werder beklagar att radio är, som hon uttrycker det, ett ”negligerat medium” som svenska byråer övergivit. ’

– Det känns lite sorgligt och deprimerande, säger Malin von Werder, som inspirerats av många nyskapande bidrag i kategorin.

Kan podcasts falla inom ramen för Radio-kategorin?
– Det skulle det absolut kunna göra, men vi ficvk faktiskt inte in några sådana bidrag i år.

Hon uppmanar nu svenska byråer att tänka radio på ett tidigare stadium i integrerade kampanjer.

Svenska byråer som hade skickat in bidrag var, förutom Lowe Brindfors, Saatchi & Saatchi, ANR BBDO, Hummingbirds, och DDB Stockholm.

”Dumb ways to die” var en klar Grand Prix-vinnare, enligt Malin von Werder.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Malin von Werder

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.