Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Förvillande lika kampanjer"

Publicerad: 28 maj 2008, 15:14

Under våren har MTG Radio kört en kampanj för programmet Rix Morronzoo där de tre programledarnas ansikten syns mot svart bakgrund. Nu har Ladies Night startat sin kampanj för årets show med samma motiv. Inspiration i båda fallen – en filmaffisch från -98.


– Vi upptäckte annonsen för Ladies Night för någon vecka sedan. Det är förvillande lika kampanjer. Personen som såg bilden trodde första att det var vår annons, säger Micke Svensson, pressansvarig på MTG Radio.

Kampanjen för Rix Morronzoo startade vecka 10.  Annons en är framtagen inhouse av MTG:s eget kreatörsteam. För cirka en månad sedan kom den första annonsen för showen Ladies Night, som har premiär i september, ut. Bakom designen på affischen står den stockholmsbaserade reklambyrån Fabric.

Vad har ni inspirerats av?
– Eftersom vi inte kunde samla de tre stjärnorna på en och samma bild valde vi en lösning där man placerar deras ansikten mot en mörk bakgrund. Det blir effektfullt. I det här fallet ville vi ha lite rymdkänsla och har bland annat inspirerats av filmen Sphere. Den är inte så känd i det allmänna utrymmet och vi ville inte att bilden skulle kunna härledas till en specifik film som är aktuell idag, säger Lars Hedlund, projektledare på Fabric.

Även MTG uppger att de inspirerats av science fiction-filmen Sphere från 1998 med Dustin Hoffman, Sharon Stone och Samuel L. Jackson i huvudrollerna.

– Vår kampanj började först. Det är inte så att vi har uppfunnit filmtemat men jag tycker att vi har hittat ett skönt sett att gestalta deras ansikten på det här sättet, säger Micke Svensson.

Ser du det som negativt att de två kampanjerna går samtidigt?
– Nej, det tror jag inte. Antingen blir det bra med mer exponeringen eller inte. Vi får se vad utgången blir.

Ladies Night använde sig redan förra året av annonser som liknade filmaffischer.
– Vi har jobbat med designen av årets affisch under våren och den slutliga affischen är inte resultatet av en samlad vision, säger Lars Hedlund.

Hade du sett Rix-annonsen?
– Jag är inte säker men jag tror det. Fast det är inget vi har inspirerats av, säger Lars Hedlund.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.