Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fotbolls VM – en miljardboost för globala reklammarknaden

Publicerad: 18 juni 2014, 20:58

ZenithOpimedias prognos för reklammarknadens tillväxt de kommande åren. Under 2014 beräknas tillväxten landa på 5,4 procent mycket tack vare Fotbolls VM.

Foto: Källa: ZenithOptimedia's new Advertising Expenditure Forecasts

Med stor tv-publik och ett haussat intresse för nyheter kommer fotbolls-VM att öka den globala reklammarknadens tillväxt från 3,9 till 5,4 procent under 2014. Under mästerskapsåret väntas de globala reklaminvesteringarna öka med 1,5 miljarder dollar jämfört med föregåedne år. Det visar mediebyrånZenithOptimedias juni-prognos.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014ZenithOptimediaZenith

Fotbolls VM:s kraft att driva en stor publik av tv-tittande och skapa ett ökat intresse för nyheter under en tid där många konsumenter, i synnerhet invånarna på norra halvklotet, lägger mindre tid på medier anses ha stor betydelse för ökningen.

Undersökningen visar att tv-bolagen kommer att vara de stora vinnarna, men annonsörer kommer även investera en stor del av sin reklambudget online. Och varumärken väntas vara mer aktiva på sociala medier än under tidigare stora sportevenemang.

Enligt mätningen kommer VM-effekten vara som störst för reklammarknaden i Latinamerika. Eftersom mästerskapet arrangeras i Brasilien blir matchtiderna optimala för tittarna i regionen. ZenithOptimedia beräknar att Fotbolls-VM kommer att ge den latinamerikanska reklammarknaden en skjuts med hela 500 miljoner dollar i år.

Trots att amerikanernas intresse för fotboll är mindre väntas Nordamerikanska reklammarknaden växa med 300 miljoner dollar i år. Samma tillväxt beräknas den återhämtade västeuropeiska reklammarknaden att ha.

De ofördelaktiga tidsskillnaderna för de asiatiska fotbollsfantasterna dämpar tillväxten i regionen något till 250 miljoner dollar. Central- och Östeuropa, Mellanöstern, Nordafrika och övriga världen står för de återstående 150 miljonerna av reklamtillväxten.

Grafen visar tillväxt i procent för respektive region: Reklammarknaden i Latinamerika väntas få den största tillväxtökningen under 2014. Även den asiatiska marknaden fortsätter att växa, den gynsamma effekten av Fotbolls-VM blir dock inte lika stor för regionen på grund av tidsskilnnaden. (KÄLLA: ZemithOptimedia)

Reklammarknaden i Västeuropa fortsätter att visa starkare siffror efter den ekonomiska krisen. ZenithOptimera höjer nu tillväxtprognosen för regionen från 1,7 i april till 2,2 procent i juni. Motsvarande siffra för hela eurozonen är 0,8 procent.

Den svenska reklammarknadens oväntat kraftiga återhämtning är en stark faktor bakom siffrorna. I mätningen höjs tillväxtprognosen från 0,1 till 2,8 procent. Den starkaste tillväxtmotorn i Västeuropa är alltjämt Storbritannien där reklammarknaden väntas växa med 7,4 procent under 2014.

Stridigheterna i Ukraina är ett sänke för reklammarknaden i Central- och Östeuropa. Annonsörer har kraftigt minskat sin närvaro på marknaden. I undersökningen väntas reklaminvesteringarna minska med 32,5 procent i år. Som helhet landar den tidigare starkt uppgående reklammarknaden i regionen på en tillväxt kring 4,2 procent i år.

Ser man till medieslag visar prognosen att mobilannonsering (som inkluderar all annonsering online som går via smarta telefoner och läsplattor) är den största drivkraften bakom reklammarknadens tillväxt. Nu växer mobil annonsering 5,5 gånger snabbare än annonsering i desktop. ZenithOptimedia beräknar att mobil annonsering kommer att växa med i snitt 49 procent per år mellan 2013 och 2016.

Den snabba teknikutvecklingen och den explosionsart ökade användningen driver tillväxten. ZenithOptimedia beräknar att mobilen kommer att bidra med 38 procent av den totala ökningen för reklaminvesteringarna de närmsta åren. I kontrast till siffrorna för mobilen kommer annonsering i desktop bara att visa en tillväxt på 9 procent för samma period.

Tv-reklamen växer samtidigt som mediet tappar marknadsandelar till varumärkesbyggande annonsering på nätet. Och trots att Fotbolls-VM ger tv-bolagen en skjuts under juni och juli beräknar ZenithOptimedia att delen av den totala reklamkakan börjar falla de närmaste åren, från 39,4 2014 till 38,3 procent 2016. Detta beror inte på att reklaminvesteringarna i tv minskar, tvärtom förväntas de öka med i snitt 4,4 procent under perioden. Digital annonsering växer dock mycket snabbare med ett snitt på 16,2 procent de kommande tre åren.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.