Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fotografiska belyser bostadskrisen med frågor på kuddar

Publicerad: 3 juli 2018, 09:08

Foto: Pressbild

Under Almedalsveckan tar Fotografiska hjälp av kuddar, utspridda runt om i Visby, för att fråga ut partiledarna om bostadskrisen.


Ämnen i artikeln:

ReklamFotografiskaOrd&Bild

Mellan den 1 och 6 juli visar Fotografiska tillsammans med Civilian Act utställningen "Tak över huvudet – Bostadskrisens ansikte synliggör", i  S:ta Karins ruin i Visby.

Med utställningen vill man belysa den svenska boendekrisen och få riksdagspartierna att prioritera frågan. I samband med utställningen och Almedalsveckan har Fotografiska spridit ut kuddar runt om i Visby, för att ställa direkta frågor till partiledarna.

På en av kuddarna står det: "Ebba Busch Thor – hur vill du lösa boendekrisen?"

– Vår oförmåga som samhälle att erbjuda boenden ställer grupper mot varandra, göder kriminalitet, skapar inlåsningseffekter för äldre och försenar vuxenblivandet för flera generationer. Fotografiska For Life är vår plattform för projekt som belyser viktiga samhällsfrågor med fotografi som verktyg för att engagera och inspirera till handling. Därför känns det naturligt att adressera denna viktiga fråga till partiledarna som är på plats i Almedalen. Förhoppningsvis passar de på att se utställningen i S:ta Karins ruin också, säger Karl Skoog, marknadschef Fotografiska, i en kommentar.

Fotografiska har tillsammans med sin byrå Ord & Bild tagit fram kampanjen, som de kallar för en gerillaaktivitet.

Arbetsgrupp:

Fotografiska

Karl Skoog, marknadschef

Margita Ingwall, kommunikationschef

Jennie Holmgren, team ledare

Ord&Bild

Niclas Fors, cd

Michael Aitman, ad

Mats Åstrand Copy

Peter Jansson Ling, projektledare

Roya Servestani, produktionsledare

Mathias Wahlberg, formgivare/original

Emma Österberg, formgivare/original

Michael Jansson, Illustratör

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamFotografiskaOrd&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.