Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fotografiska utmanar partiledarna att fånga sin politik i fem bilder

Publicerad: 1 Juni 2018, 14:23

Utmaningen levererades via brev och annonser i flera stora dagstidningar. Fotografierna kommer att visas på Fotografiska mellan den 21 augusti och valdagen den 9 september.


Ämnen i artikeln:

ReklamFotografiskaOrd&Bild

Med drygt tre månader kvar till valet börjar takten på politikernas valkampanjande att skruvas upp ordentligt.

Reklamkampanjer har lanserats och tal har hållits. Men om partiledarna själva fick välja fem bilder som bäst illustrerar deras politik och vad de brinner för, hur skulle det se ut då?

Den utmaningen har nu Fotografiska, i en kampanj framtagen av Ord&Bild, ställt till riksdagens partiledare och språkrör. Utmaningen skickades via brev ut till partiledarna och språkrören under gårdagen.

– Vi tror att många kan känna sig osäkra på hur de ska rösta i valet och vår förhoppning är att fotoutställningen Bildvalet 2018 ska ge en viss guidning och utrymme för reflektion. Nu hoppas vi få in 40 bilder, om inte så är väl det också något slags svar, säger Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild.

Breven kompletterades även med annonser i Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Dagens Nyheter. Mellan den 21 augusti och valdagen den 9 september kommer bilderna att visas på Fotografiska.

– Vår vision och vårt "varför?" är att inspirera till en mer medveten värld. Vi vill bidra till samhällsdebatten genom att ställa ut fotografi som skapar engagemang och riktar fokus på viktiga frågor. Att Valet 2018 är en sådan fråga håller väl de flesta med om. Vi kommer att hänga upp 5 ramar per riksdagsparti så skickar de inte in några bilder kommer det vara svart, så vi hoppas verkligen de tar denna unika chans, säger Karl Skoog, marknadschef på Fotografiska.

Arbetsgrupp Ord&Bild:
Peter Jansson Ling, VD/projektledare
Niclas Fors, CD/AD
Michael Aitman, AD
Mats Åstrand, copy
Roya Sarvestani, produktionsledare
Mattias Wahlberg, grafisk formgivare

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamFotografiskaOrd&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.