Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fox News: Det är transpropaganda

Publicerad: 14 april 2011, 05:25

I en annons för amerikanska klädmärket J.Crew målar en mamma nagellack på sin sons tår. Nu rasar den högervridna kabelkanalen Fox News och kallar det transpropaganda.


J.Crews är ett välordnat klädmärke som riktar sig till en välbeställd målgrupp med smak för lammull.

Men klädmärkets marknadsföring är en ren hyllning till transpersoner, hävdar nu Fox News.

Det är bildreportaget Saturday With Jenna, som finns J.Crews sajt och i e-postmarknadsföring, som gett stora rubriker i Fox News. ”Föräldrar och läkare ser rött”, hävdar kabelkanalen.

Det som upprör är en bild på mamma som målar rosa nagellack på sin sons tår. Kvinnan på bilden är för övrigt Jenna Lyons, vd och kreativ chef på J.Crew.

En Erin Brown på tankesmedjan Media Research Center säger att Lyons gör livet svårt för sin son och att hon exploaterar honom för att lyfta fram liberal transsexuell ideologi.

Psykiatrikern Keith Ablow säger ”Det här är ett drastiskt exempel på hur vår kultur uppmuntras att överge alla former för könsidentitet.”

Nu har Fox News blivit attackerad för sin kritik. Jim EdwardsBNet påpekar att Erin Brown inte har någon kompetens att bedöma hur barn ser på sin könsidentitet. Och Ablow är visserligen psykiatriker men brukar samarbeta med Fox News värsta högerspöke Glenn Beck.

J.Crew avböjer alla kommentarer men har heller inte tagit bort den uppmärksammade

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.