Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

FP lägger sex miljoner på valkampanjen

Publicerad: 19 maj 2009, 12:04

Igår, måndag, gick startskottet för Folkpartiets kampanj för Europaparlamentsvalet i juni. Reklambyrån Grey har skapat reklamfilmer med Marit Paulsen. Fokus i kampanjen ligger på tv och det digitala.


Ämnen i artikeln:

GreyFolkpartiet

– Vårt huvudbudskap är att vi går in i valrörelsen som Europas mest EU-vänliga parti, säger Erik Ullenhag, Folkpartiets partisekreterare.

Budget för kampanjen, som reklambyrån Grey tagit fram, är sex miljoner kronor. Det är nästan det dubbla från förra kampanjen.
– Vi vill satsa mer. Vi är det parti som även tidigare satsat väldigt mycket men nu är det extra viktigt. Det är även viktigt att göra det här nu med tanke på nästa års val.

Huvudmedia i kampanjen är tv och webb. Kostanden för tv blev dock låg och huvuddelen av budgeten ligger på digitala medier.
– Vi har fått ett jättebra erbjudande från TV4 som ger oss möjligheten att gå i tv, säger Ullenhag.

Kampanjen backas upp av utomhus och en del print.
– Det är i print vi backat mest. Jag anser att tv är bättre i det här fallet för att bygga närvaro och förtroende. Vi har i princip släppt tidningsannonsering helt. Det är en prioriteringsfråga.

FP satsar även på att synas utomhus, precis som tidigare.
– Vi ökar till och med utomhusnärvaron genom att sätta upp fler egenaffischer än vanligt. Kampanjen bygger egentligen på tre nya inslag. Dels tv-reklam, som vi visserligen haft tidigare men då har vi gått i kanaler som ingen i stort sett ser, dels har vi köpt in filmsekvenser som vi kommer att sp varje morgon för att kunna vara dagsaktuella och dels satsar vi mer i digitala medier, säger Ullenhag.

Inspiration till punkt två, de dagsaktuella filmsekvenserna, kommer från Danmark.
– Det var partier i Danmark som använde det i förra valrörelsen. Vi gillade idén så nu testar vi den i den här kampanjen.

Ni visar bara upp Marit Paulsen?
– Marit är vårt förstanamn. Hon är lite grann madam Europa i Sverige. Hon stärker bilden av FP som det mest europavänliga partiet. Det skulle bli för otydligt med för många personer i kampanjen.

Även KD presenterade sina reklamfilmer på måndagen. Filmerna, som börjar visas på TV4 på lördag, är framtagna i samarbete med Prime. Filmerna kommer att sändas varje dag fram till valet i samband med en rad program från långfilmer och serier till underhållningsprogram.
I filmerna syns EU-kandidaten Ella Bohlin och partiledaren Göran Hägglund.

Mediebyrå är IUM.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

GreyFolkpartiet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.