Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Frälsningsarméns vädjan: Ta hem en hemlös

Publicerad: 2 november 2015, 14:45

En bild på Peter.

Ta in en hemlös. Det budskapet för Frälsningarmén fram i sin nya kampanj. Men det är inte en vädjan om att ta in en fysisk person i behov av hjälp – utan att köpa ett porträtt på en hemlös.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsFrälsningsarmén

Tidigare i år har Frälsningsarmén kommunicerat om vad de gör för utsatta barn och medberoende. Nu är det arbetet kring hemlösa som ska sättas på agendan med hjälp av bilder på de tre hemlösa stockholmarna Peter, Thomas och Thomas.

Med kampanjen hoppas man föra fram vad Frälsningarmén gör för henmlösa.

– Inte många vet att Frälsningsarmén till exempel beredde drygt 181 000 övernattningar förra året för dem som inte någonstans att bo, kommenterar Johan Welander, projektledare på Scholtz & Friends, byrån bakom kampanjen, och fortsätter:

– Vi tycker att det har blivit för lätt att inte bry sig. Att bara gå förbi till nästa viktiga sak på den dagliga agendan. Att intala sig om att pengarna säkert går till knark eller nåt organiserat tiggeri. Men det är människor. Som du och jag. Som på ett eller annat sätt har hamnat utanför det sociala trygghetsnätet. Som längtar efter små saker som att bli sedd eller att få värma sig en stund. Att se hur Frälsningsarmen helt utan att döma tar emot dessa människor med öppna armar inspirerade oss till denna kampanj.

Kampanjen kommer att gå i print, sociala kanaler, digitalt och i tunnelbanan.

Arbetsgrupp

Johan Welander, projektledare
Arvid Svanvik, creative director
Baris Berktan, AD
Anton Ström, copy
Hanna Ståhl, produktionsledare

Fotograf: Lee Jeffries
Produktionsbolag: Parapix

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.