Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Främlingsfientlig kampanj tog hjälp av Facebook och Google

Publicerad: 20 oktober 2017, 08:27

Anti-flyktingkampanjen Secure America Now fick riktad hjälp från Facebook och Google för att använda miljoner dollar i reklaminvesteringar så effektivt som möjligt under amerikanska valrörelsen förra året.


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamRasismGoogle

Kampanjen, med starkt islamkriktiska budskap bland annat med att porträttera Frankrike "Islamic State of France", men också med riktade budskap mot Hillary Clinton, behandlades som en storkund av Google och Facebooks reklamavdelningar. Det uppger källor för Bloomberg News.

Från Facebooks sida jobbade man direkt mot Secure America Nows reklambyrå för att experimentera med videoformat för att reda ut vilken av tolv olika varianter som är mest effektivt.  Facebook använde i sin tur den främlingsfientliga videon för att utforska vilka format som är mest effektiva på plattformen, vertikal eller horisontell. Facebook vill inte kommentera partnerskapet, men förnekar att arbetat direkt med organisationen.

Enligt Bloomberg ska även Google ha arbetat nära kampanjen på sökjättens New York-kontor tillsammmans med organisationens byrå.

I ett uttalande säger Google att de blockerat flera av Secure America Nows annonser.

Avslöjandet är ännu ett hårt slag mot Facebook som anklagats för att bidra till desinformationsspridning sedan Donald Trump valdes till USA:s president för snart ett år sedan. Mark Zuckerberg har flera gånger ändrat sin version kring hur allvarligt problemet är på plattformen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookReklamRasismGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.