Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Framtidens lejon är svenska

Publicerad: 25 juni 2010, 16:32

– Vi ser en trend i att företagen går från att berätta om sig själva till att få kunderna att agera. Här har svenska bidrag i Future Lions kommit mycket väl ut. Det hävdar James Hilton, kreativ chef på AKQA, som arrangerar tävlingen. Resumé har fått en pratstund med de svenska unglejonen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Det är femte året AKQA arrangerar Future Lions. Förra året kom 483 bidrag och i år 733. Förutom att Berghs utsetts till främsta skolan har också Sverige vunnit tre av fem lejon:

- Hela kommunikationens ekosystem håller på att förändras, Temat för 2010 års tävling har varit kollektivt, hållbart och snygg design, säger James Hilton.

Enligt Berghs rektor Pär Lager är det vanliga att en Berghs-elev spenderar 10-15 timmar sju dagar i veckan. Men det hårda arbetet verkar alltså ha gett lön för mödan med tanke på alla unglejon.

En av vinnarna i Future Lions är Berghs-eleverna Arvid Ringborg och Felipe Montt med sitt bidrag Re-Coop.   
Enkelt förklarat handlar det om med hjälp av en Iphone-applikation minska mängden mat som slängs på grund av att den blir gammal samt påminna om när vissa matvaror behöver fyllas på. För ändamålet är tanken att använda Coops egna  streckkoder och med hjälpa av dessa registrera bästa före-datum för olika matvaror. När sista dag är på väg att passera pushas ett meddelande till konsumenten. Tanken är att spara matkostnader samt som en direkt effekt minska koldioxidutsläppen:

- Vi anser att Re-Coop är genomförbart. Det känns otroligt kul att vinna ett sådant prestigefullt pris, säger Arvid Ringborg, copywriter i projektet.

Briefen var att göra något som man inte hade kunnat göra för fem år sedan. Man fick heller inte imitera något och skulle även utgå från ett verkligt problem:

- Det är på ren spekulation. Men ni som branschtidning skulle kunna fråga företagen hur man ser på idéerna. Det är viktigt att Sverige har modiga reklamköpare, säger Pär Lager.

Det är inte första gången just Arvid Ringborg och Felipe Montt tilldelas prestigefulla priser. Man har även fått silver i The One Show samt silver i Clio. Nu hoppas man på intressanta jobb:

- Det är viktigt med en byrå där man får chansen att ta ut svängarna och som ger rätt magkänsla. Det är ändå det man måste gå på, säger Felipe Montt.

Ett ytterligare vinnande bidrag var Tobias Fant & Jonas Ahlens lösning för Bring Express- ”Bring Change”. En lösning som gör det både lättare och billigare att skicka paket. Enkelt förklarat tar sig en frivillig person i stället för Bring Express med sig ett paket på resan och lägger detta i en säkerhetsbox. När tåget väl är framme plockas paketet ur säkerhetsboxen och den som varit med i leveransen får del av vinsten:

- Vår grundtanke var att hitta ett nytt sätt att integrera den digitala världen med den analoga.   
Har ni presenterat lösningen för Bring?   
– Ja, vi har faktiskt pratat med dem och fått en bra respons, det kändes som att de tyckte om idén.   
Vad betyder det här för er?   
– Det här betyder jättemycket, det är fantastiskt. Och det är också väldigt kul att få möjligheten att vara här och träffa branschen och se det bästa som görs just nu.

Johan Gerdin & Olle Isaksson lösning för Absolut belönades också med guld.   
– Absolut vodka förlorar kunder till så kallade ”premium- vodka”, där trenden är att folk börjat dricka vodka ”on the rocks”.

Deras lösning: The Absolut. En sorts teknisk isbit som underlättar mixandet av drinkar. Denna kommunicerar exmepelvis med en ipad eller iphone. Dessa ger sedan ifrån sig ett ljud när rätt mängd ingredienser har hällts i glaset:

– Vi ville positionera Absolut och underlätta för människor att blanda egna perfekta drinkar i hemmet. På det här sättet öppnar vi också upp för Absolut att kunna göra brand extension med flera sidoprodukter, såsom drink syrups.

Går det att realisera den här idén då?   
– Vi har varit i kontakt med tekniker som säger att det är fullt möjligt, men för att det ska vara ekonomiskt lönsamt bör man  vänta några år tills det blir billigare, det här är en lösning för framtiden. Men det går absolut att göra.

De övriga två vinnande bidragen kom från Danmark och Tyskland.

För att se vinnarnas lösningar och casefilmer, gå in på Futurelions.com

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.