Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Från 70 byråer – till en

Publicerad: 29 Mars 2012, 08:44

Linus Karlsson i Commonwealths styrelse.

Foto: Andreas Elgstrand.

Detroit-baserade bolaget Commonwealth, som har skapats av Interpublic-ägda McCann och Omnicom-ägda Goodby, Silverstein & Partners, vinner att ett globalt kontrakt med Chevrolet: – Detta är första gången som två stora holdingbolag inom kommunikationsområdet går samman för att skapa ett enskilt företag, säger General Motors vice vd och globala marknadschef Joel Ewanick i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Goodby Silverstein & PartnersChevroletMcCannLinus KarlssonOmnicom

Chevrolet har tidigare använt 70 globala byråer, men väljer alltså  att lägga alla ägg i en och samma korg – Detroit-baserade Commonwealth.

Commonwealth är samägt mellan San Francisco-baserade Goodby, Silverstein &  Partners, vilka ägs av Omnicom Group, samt New York-baserade McCann  Ericsson, vilka ägs av Interpublic Group.

Genom att skapa ett  samägt bolag erbjuder Commonwealth en kreativ höjd, omfattande  erfarenhet från den globala fordonsindustrin och ett innovativt  strategiskt ledarskap.

Commonwealths fokus ligger på att stärka Chevrolet som varumärke och få det att växa till ett ikoniskt varumärke världen över.

Chevrolet har också nyligen valt Carat som byrå för medieplanering och medieköp.

GM räknar med att konsolideringen av byråer ska ge besparingar på 2 miljarder dollar under de närmaste fem åren.

Commonwealths leds av ett team på åtta personer, Global Advisory Board, vilka  ska bevaka alla kreativa och strategiska initiativ för Chevrolet.

Uppdragen  fördelas via globala hubbar i Detroit, Milano, Mumbai och Sao Paolo.  Tanken är att stärka det globala varumärket över samtliga lokala  marknader.

Commonwealth har också en stark styrelse bestående av  Jeff Goodby, Washington Olivetto, Prasoon Joshi och svenska Linus  Karlsson - han är kreativ chef för McCanns kontor i såväl London som New  York efter att ha blivit värvad från Mother:
– Vi är helt  överväldigade över att bli en del av det team som har vunnit Chevrolets globala  kreativa business och får chansen att ta detta ett steg vidare, säger  Jeff Goodby, vice ordförande och kreativ chef vid Goodby, Silverstein  & Partners.

– Vi är överförtjusta över att få möjligheten att  utöka vår relation med det dynamiska varumärket Chevrolet och med  General Motors, säger Nick Brien, ordförande och vd för McCann-gruppen.

Fram  tills nu har Goodby Silverstein & Partners ansvarat för Chevrolets  konto i USA, medan McCann har verkat på en rad andra marknader som  Mexico, Kanada, Braslien, Indien, Japan, Kina och Latinamerika.

Commonwealth  ska omedelbart påbörja överföringen av Chevrolets kreativa arbete för  så gott som samtliga globala regioner. Det enda undantaget är Kina,  Indien och Uzbekistan, där Chevrolets kampanjer hanteras av byråer som  finns i just dem länderna.

Chevrolet grundades i Detroit år 1911 och är av världens största bilmärken.

Chevrolet är verksamt i mer än 140 länder och säljer mer än 4 miljoner fordon per år.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.