Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Från Aftonbladetprofil till reklamkung i Norrland

Publicerad: 9 Oktober 2011, 09:41

Nu regerar reklambyrån Vinter i Norrland. Med byråns vd Ronny Olovsson vid rodret har man mellan 2010 och 2011 nått ökad omsättning och byråintäkt. Under höstens inledning har man plockat allt fler kunder. – Vi ska äga Norrland, säger Ronny Olovsson.


Ämnen i artikeln:

Ronny OlovssonVinter

Ronny Olovsson.

Reklambyrån Vinter går starkt i Norrland. Med Ronny Olovsson som vd har man mellan 2010 och 2011 ökat både omsättning, med 24 procent, och byråintäkt med 10 procent. Under hösten har man fortsatt att plocka kunder. Den viktigaste marknaden kommer alltjämt att fortsätta vara Norrland, spår Ronny Olovsson.

– Vi ska äga Norrland. Huvudpositionen för vår del kommer fortsatt att utgå från Norrlandskusten där vi är etablerade. Vi har huvudkontoret i Luleå, men vi finns dessutom i Skellefteå och Umeå. Sneglar man på byråkartan så känner i alla fall inte jag till någon större byrå i vårt område, säger Ronny Olovsson.

Han vill nu bryta den gamla bilden av Norrbotten som ett län på dekis.
– Det är glödhett i Malmfälten. Miljardinvesteringar görs i Kiruna och Gällivare, säger Ronny Olovsson.

Trots att det ser turbulent ut i världsekonomin är Ronny Olovsson inte orolig inför framtiden.
– Det är livsfarligt att bli nervös. Det gäller att hålla sig till den ursprungliga affärsplanen.

Byrån har under hösten också tagit steget österut. Man samarbetar nu med den finländska reklambyrån Työmaa i Uleåborg, på andra sidan av Bottenviken.

– Det är ungefär lika långt mellan Luleå och Umeå som mellan Luleå och över viken. Så vi tänkte, varför inte snegla i alla väderstreck?

Hittills har samarbetet burit frukt då de samarbetande byråerna knutit till sig skogsmaskinstillverkaren Ponsse som ny kund. I framtiden vill man gärna knyta till sig en stor konsumtionsvarukund.

– När man jobbar mycket inom B2B som vi gör finns det en risk att man blir lite osynlig. Därför önskar vi oss gärna att i framtiden få arbeta med något stort konsumentvarumärke, säger Ronny Olovsson.

På byrån arbetar i dag ett drygt 30-tal personer, jämfört med då han började på byrån runt årsskiftet 2007-2008 då antalet medarbetare låg runt 17 personer.

– Medarbetarna var väldigt duktiga på byrån redan då, men det fanns en del steg kvar att ta. Nu känns det som att vi har kommit förbi en brytpunkt och nu visar vi på allvar att vi är en valbar byrå.

Ronny Olovsson kommer inte från byråvärlden utan arbetade innan sin tid på Vinter i 13 år på Aftonbladet. Där hade han flera roller. Bland annat nöjesreporter, nöjeschef, sportchef och biträdande nyhetschef.

– Jag var pappaledig och funderade över framtiden. När jag ringde Jan Helin och berättade att jag bestämt mig för att sluta fick jag skräddarsytt förslag, och det kändes förstås smickrande.

Men på Vinter hamnade han trots allt. Inte minst för utmaningen. Ett beslut han inte ångrar.
– Nu läser man nästan varje höst om olika sparpaket som lanseras på tidningarna. Det känns som att jag lämnade journalistiken i rätt läge.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Ronny OlovssonVinter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.