Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Från DDB till F&B

Publicerad: 29 maj 2012, 14:25

Eniros nordiska pitch är avgjord. Forsman & Bodenfors blir huvudbyrå tillsammans med LOS & Co i Norge och Umvelt i Danmark som stöd. DDB Stockholm tappar därmed uppdraget efter mindre än två år.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmEniroForsman & Bodenfors

Den 27 februari berättade Resume.se att Eniro gick ut i nordisk pitch. Detta efter endast 1,5-års samarbete med DDB Stockholm.

Nu är pitchen klar, och vinnande byrå är Forsman & Bodenfors, som kommer att sköta Eniro-uppdraget från Stockholmskontoret. Kriterierna i upphandlingen var bland annat strategisk förmåga, affärsförståelse, digital kompetens och förmågan att arbeta koordinerat över hela Norden.
– Vi har haft en gedigen process och från början tittade vi på ett 10-tal byråer. Sedan gick vi vidare med ett mindre antal och genomförde en reell pitchprocess baserat på en produktlansering. Vi tittade också på alla tre länders gemensamma behov, och Forsman & Bodenfors stod ut i den strategiska delen och i affärsförståelsen, säger Annica Elmehagen-Lundquist, kommunikationsdirektör på Eniro.

Eniro har nyligen strukturerat om sin kommunikations- och marknadsavdelning. Annica Elmehagen-Lundquist är numera nordisk kommunikationsdirektör, och norska Unni Strömstad är nordisk marknadsdirektör. Ett viktigt skäl till att bolaget gick ut i pitch var att de var ute efter en byrå med övergripande ansvar gör hela Norden, istället för som tidigare uppdelat på de olika marknaderna.
– Likheterna mellan länderna är slående stor. Vi har gjort hemläxan, och därför har vi också tittat på ny en byrå. Det var en helt ny situation, säger hon.

DDB deltog dock i pitchen, och enligt Annica Elmehagen-Lundquist föreligger det inget missnöje bakom beslutet att gå ut i upphandling.  
– Jag tycker att DDB har gjort ett bra jobb utifrån de förutsättningar de har haft. Jag har inga klagomål på dem. Men nu är det en ny situation, och därför behövde vi göra  upphandlingen.

Det senaste året har Eniro börjat på en varumärkesresa. Målet är att tydliggöra positionen "lokalt sök". Med den nya kommunikationsenheten och byråuppställningen har de för avsikt att ta nästa steg.  
– Vårt grundproblem är att vi har extremt välkända varumärken på de olika marknaderna. Vi ligger runt 97 procent i kännedom. Men associationen är till något som vi inte står för till sin helhet. Vi är mycket mer digitala och inriktade till lokalt nu är tidigare. Vårt utbud är nästan 80 procent digitalt, och vi måste börja uppfattas som ett bolag som levererar lokalt sök i alla plattformar, säger Annica Elmehagen-Lundquist.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.