Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Från flygande katter till dykande hundar

Publicerad: 1 November 2013, 09:36

Folksams nya film.

Folksam tar nästa steg i sitt reklamfilmskoncept signerat Åkestam Holst. Efter de flygande katterna kommer nu hundar som simmar tillsammans med fiskarna.


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam HolstLena Strand

På måndag börjar den nyproducerade reklamfilmen att visas i tv. I den får vi se hundar som simmar bland korallrev och fiskar. Det kanske låter underligt med tanke på att avsändaren är försäkringsbolaget Folksam. Men det är det inte.  

Filmen är en fortsättning på konceptet "För allt du bryr dig om", som tidigare genererade en film med katter som flyger genom luften i fallskärmar. Filmen fick ett otroligt genomslag i sociala medier. Tanken är helt enkelt att visa vad bolagets kunder bryr sig mest om.  

– I våras uppmanade vi våra kunder att skicka in en bild och en motivering på vad nästa film skulle handla om. Önskningarna var många och varierande. Hästar, illrar, barnen, frun, bästisen, konst, kaniner, hemmet, jazzdans och humrar med mera. Men överlägset flest röster fick hunden. Därför har vi gjort en härlig och känsloväckande film om just hundar - och inte i vilken miljö som helst, säger Lena Strand, marknadschef på Folksam.

Bakom konceptet ligger Åkestam Holst, och filmen är producerad av Film de Liberté. Copyn Filip Laurent berättar hur det hela gick till:
– Vi har filmat på ett korallrev. Sedan filmade vi hundar i bassäng mot en bluescreen. Vi har suttit tillsammans med Syndicate och lagt ihop det, vilket är ett ganska omfattande arbete.

Räknar ni med samma genomslag som den förra filmen?
– Man kan aldrig räkna med det, men det finns förhoppningar om att det ska ta fart. Den förra filmen delades otroligt mycket i sociala medier och det gjordes till och med ett reportage på CNN om den. Kan vi komma i närheten den här gången är det givetvis bra

Varför har det här konceptet gått hem så pass bra?
– Folk älskar katter. Det finns hur många gulliga-kattfilmer-som helst. Nyckeln är att visa saker som folk älskar att se på ett nytt sensationellt sätt.

Först flygande katter - nu dykande hundar. Vad blir nästa steg?
– Så långt har vi inte kommit än, men det finns en plan.


Arbetsgrupp
Advertising Agency: Åkestam Holst
Art Director: Johan Landin
Copywriter: Filip Lauret
Account Director: Jacob Stjärne
Account Manager: Daniel Sundin
Planner: Jerker Winther
Production Company: Film de Liberté
Director: Markus Johnson
Producer: Anders Eklund
Flame Artist: Björn Benckert
Post Production: Syndicate
Flame Artist: Björn Benckert
Director of photography: Eric Börjesson
Musician/Artist: Californiaman

Kund: Folksam
Chef Marknadskommunikation: Lena Strand
Projektledare Marknadskommunikation: Linda Holmsten
Varumärkesstrateg: Åsa Sannerström

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.