Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Från kampanjmakare till festkung – så tog ad:n över nattklubbsvärlden

Publicerad: 29 April 2016, 14:21

Robert Pihl.

Foto: Andreas Elgstrand.

Han var ad i tio år – men sålde byrån Sunny at Sea 2014 för att satsa helhjärtat på Out of Office. Afterworkklubben har vuxit i rekordfart och har nyligen spridit sig från Norden till London. – Det låter sjukt kaxigt, men det finns inget stopp. Vi är inte här för att ta del av något, vi ska ta över, säger Robert Pihl, en av två som har grundat konceptet.


Ämnen i artikeln:

KarriärSunny at SeaIUM

Ett par hundra vänner, en hamburgerrestaurang på Kungsgatan och två kreativa kontorsarbetare som var glada i AW:s. Mer än så behövdes inte för att få bollen i rullning.

I dag – tre år senare – har konceptet som innebär nattklubb direkt efter jobbet, brett ut sig i Europa. Men allt började 2004, på reklamskolan Berghs i Stockholm. Där träffade Robert Pihl  Mikael Wenneroos, den andra grundaren av Out of Office. Robert Pihl hade, som han själv uttrycker det, kommit in på "fel" utbildning. Han är ingen formgivare, kan inte göra en snygg kaffemugg. Hans specialitet är att komma på en story som får den att sälja.

Under tiden på Berghs upptäckte Robert Pihl och Mikael Wenneroos att de hade en fallenhet för att ordna arrangemang och ta hand om gäster. Till en början i liten skala, för polarna. Men 2013 valde duon att gå live med Out of Office, som de i dag driver tillsammans med entreprenören Pontus de Geer.
– Många av våra kompisar hade inte tid eller ork att gå ut och roa sig – de hade som oftast olika bestyr och åtaganden dagen efter. Då tänkte vi att vi skulle tidigarelägga nattklubben och testa och se om det skulle flyga, säger Robert Pihl.

Resten är redan historia.

Efter ad-utbildningen på Berghs hann Robert Pihl arbeta på flera olika byråer innan han hamnade på mediebyrån IUM. Där var han bland annat med och gjorde flashmob-kampanjen för Radiotjänst som blev viral och prisades, bland annat med ett Silverägg.
– Det var verkligen en fantastisk arbetsplats. Jag fick förtroende och kunde göra skillnad vilket inte skett om atmosfären inte var både personlig och opretentiös. Det var ingen kall Stockholmsbyrå, säger Robert Pihl.
– Det är inte jättehärlig atmosfär på alla ställen. Det är många gånger hierarkiskt. Som nyutexaminerad tas man antingen emot med ett halleluja, eller ett: "Sätt dig och spökskissa på de här grejerna ... som redan gått till tryck".

Du har varit med om båda?
– Ja, absolut. Men jag är oerhört tacksam för tiden på IUM. Som ad där kände jag: Wow, här kan jag nog göra skillnad och lämna avtryck. Och tillsammans med fantastiskt bra medarbetare tog vi mediebyrån ett steg längre.

Men efter tre år sade Robert Pihl upp sig under ett lönesamtal på IUM. Förhandlingen gick inte enligt planerna.
– Jag kanske lade ribban lite högt. Jag tyckte att det var jättehärligt att mitt arbete gjorde skillnad, men kände inte att det syntes på kontot. Efter mötet ringde jag min kompis Johan Wendborg och sa: "Tja, jag tror att jag sa upp mig precis". Han sa: "Vilken bra idé, det vill jag också göra".

Johan Wendborg slutade på Ottoboni och tillsammans med Robert Pihl la det mer fokus på det som tidigare hade varit ett hobbyprojekt, ett program för Macanvändare där man kunde spara på sina favoritviner.
– Vi trodde att sajten skulle växa snabbare än den gjorde, så vid sidan av var vi tvungna att göra olika konsultuppdrag. När den biten växte insåg vi att vi inte längre kunde heta "Min Vinkällare", så då startade vi Sunny at Sea.

Det gjorde de tillsammans med Marcus Nanck och Johan Carlsson. Johan Wendborg driver fortfarande webbyrån i dag.

Det var parallellt med jobbet på Sunny at Sea som Out of Office startades – och Robert Pihl sysslade med båda projekten en tid. Men så dök 14 000 personer upp när Out of Office höll ett event i Kungsträdgården i september 2014.
– Shit just got serious. Först då märkte vi att vi kunde leva på konceptet.

Men trots att han valde "fel" utbildning har den varit till hjälp för AW-konceptet.
– Som ad är det superkul att få jobba med idéer som inkluderar alltifrån form och copy till inköp av onstage content. Jag har ett drömjobb genom att få göra allt jag tycker är roligt, det vill säga musik, underhållning och nätverkande.

Blir du lätt uttråkad på dina jobb?
– Ja, men först har jag vänt och vridit på det. Alla jobb jag fick efter Berghs innefattade att starta upp något. Det är kul att vara en person som bygger upp nya saker. Innovation och att inspirera har alltid legat mig nära. I stället för finliret kör jag med grova penseldrag och skapar förändring – något som jag, Pontus och Mikael verkligen har fått till med Out of Office. Folk frågade: Nattklubb klockan 18?

Affärsmodellen är tydlig. Out of Office hålls en gång i månaden i Göteborg, Malmö, Oslo, London, Helsingfors och Köpenhamn. I Stockholm får nattklubbar och restauranger som Berns, Sturecompagniet och Ambassadeur tusentals ölsugna gäster i 30-årsåldern under tidiga kvällar då de annars håller stängt – och Out of Office kammar hem en viss procent av all såld alkohol.

Kostnaderna hålls nere eftersom de slipper dyra artistgage – i bland står de själva på scen och Robert Pihls gamla liveband samt lokala dj's och dansare anlitas. Till eventen har de också partners, en av de största är American Express.

Men trots expansionstakten, grundarnas bakgrund på Berghs och Robert Pihls karriär som ad, har inte en krona lagts på marknadsföring.
– Efter att ha jobbat med kampanjer i många år har vi kommit fram till att om du har en produkt som är stark, omtyckt och omtalad ska du inte behöva göra reklam för den. Det gör gästerna åt oss – och dessutom får vi dit gäster i vår målgrupp.

Robert Pihl menar att det är kombinationen av hans ad-bakgrund, Mikael Wenneros projektledarkunskaper och Pontus de Geers sinne för utländska marknader som är det vinnande konceptet – och som har gjort att de har kunnat hålla nere kostnaderna.
– Tre "vanliga" personer hade aldrig kunnat göra det här. Och det syns när det dyker upp små kopior som varken har bakgrunden eller verktygen. Det blir kostsamt.

Är ni rädda för konkurrenter?
– Nej. Vi har bara en fiende och det är vädret.

Robert Pihls 5 karriärtips:
• Du kommer göra fler karriärer.
• Våga göra fel för att hamna rätt.
• Lyft dina medarbetare.
• Skapa egentid för återhämtning.
• Ingen blir inspirerad av en fegis.

Fakta / Rolf Johan Robert Pihl
Ålder: 36 år
Från: Gnesta
Familj: Nej – men sommarhus i Gnesta.
Bor: Mariatorget.
Jobbar: Medgrundare på Out of Office.
På nattduksbordet: Mobilen.
Gör en ledig dag: Spelar fotboll eller tar en tur på hans Suzuki T500.
Kampanj han är mest stolt över: Radiotjänst flashmob.
Oanad talang: Att hitta talanger.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

KarriärSunny at SeaIUM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.