Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Från marknadschef till vd – Kusoffsky om nya rollen

Publicerad: 28 november 2014, 15:51

Smarteyes marknadschef Thomas Kusoffsky tar klivet upp och blir vd för optikerkedjan Smarteyes, som har 69 butiker, varav 57 i Sverige. – Styrelsen menar att det behövs ett visionärt och marknadsorienterat ledarskap, säger han.


Ämnen i artikeln:

Izabella ScorupcoSmarteyesThomas Kusoffsky

Thomas Kufoffsky vann Sveriges bästa marknadschef inom kategorin optikerkedjor igår. Beskedet kommer dagen efter att han utnämnts till vd och koncernchef för Smarteyes – Smarteys har idag verksamhet i Danmark, Tyskland och Sverige och har 69 butiker idag, varav 57 i Sverige.

– Smarteyes ser glasögon mer som en modeaccessorar än ett medicinskt problem. Och styrelsen menar att Smarteyes behöver ta nästa steg i utvecklingen, säger Tomas Kusoffsky.

Han har jobbat som marknadschef på Smarteyes i nära två år och kommer dessförinnan från en motsvarande roll på Willys – han ersätter Fredrik Wistrand på vd-posten.

– Kvinnor kan ha 15-30 par skor, men ofta bara 1-2 par glasögon. Smarteyes designar och producerar glasögonen själva och vår filosofi är att glasögon inte ska kosta så mycket mer än ett par skor. Vi gör glasögon till något roligt, säger Thomas Kusoffsky.

Han behåller även rollen som marknadschef tills vidare.

Smarteyes har precis gjort klart för en ytterligare säsong med Izabella Scorupco, men i övrigt vill Thomas Kusoffsky inte avslöja så mycket om företagets marknadsplaner framöver.

– Vi har öppnat ungefär en butik per vecka i Sverige i höst, säger han.

Vad har du för relation till Björn Kusoffsky?
– Vi har ju jobbat lite inom samma gebit. Han är min kusin och hans arbete med Stockholm Design Lab har varit en förebild under alla år, säger Thomas Kusoffsky.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.