Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Från medioker till marknadsledare

Publicerad: 31 mars 2010, 12:38

Helena Augustson slutar som marknadschef på Spendrups. I maj börjar hon på ACO – ett företag som står inför stora utmaningar.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsAco

Helena Augustson.

ACO har sedan 1939 haft en ganska enkel marknad. Kunden har varit Apoteket. Men när den marknaden nu avreglerats ställs det helt andra krav på företagets varumärken.
– Det är en helt ny situation, där det gäller att bygga ännu starkare varumärken. Vi ser redan nu att de nya kedjorna satsar enormt på kommunikation och flera av dem har redan signalerat att de kommer lansera produkter under eget varumärke, säger Helena Augustson.

Helena Augustson har varit på Spendrups i elva år. När hon nu slutar ansvarar hon för alla varumärken för vatten, jos och läsk. Mest stolt är hon för arbetet med vattenmärket Loka.
– Det är ett varumärke som vi på Spendrups byggt från mediokert till marknadsledare.

Erfarenheterna från den tuffa dagligvaruhandeln kommer väl till pass på ACO.
– Där har kedjorna byggt sina egna varumärken och börjar bli riktigt bra på det. Det är därför väldigt viktigt att ha ett starkt varumärke. Titta på vatten – där är det nästan bara Loka och Ramlösa kvar. Vichy Nouveau har till exempel skrotats.

Det låter som att du kommer att få öka reklaminvesteringarna?
– Det är inget jag kan uttala mig om i dagsläget.

På ACO blir Helena Augustson nordisk marknadschef. Hon har tidigare jobbat i branschen på både Astra och ACO, där hon varit produktchef.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

SpendrupsAco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.