Reklam
Från Peter Antoine till en rosa mupp – snart kan Media Markt vara borta
Publicerad: 20 februari 2017, 09:58
Efter tio år och tre miljarder i förluster uppges Media Markt lämna Sverige. Här är reklamkampanjerna som elektronikkedjan försökt locka konsumenterna med.
FT
Fredrik Thambert
Branschtidningen Market skriver, med hänvisning till "centrala källor", att tyska Media Markt lämnar Sverige. Inom kort tar norska Expert-koncernen över samtliga 27 varuhus och skyltar om dem med ditt varumärke Power, enligt tidningens uppgifter. Varken norska Expert eller tyska Media Sturn, som äger Media Markt, vill kommentera nyheten.
Det var år 2006 som Media Markt etablerade sig i Sverige med sitt första varuhus i Heron City vid Kungens Kurva. Som en blinkning till sina rötter anlitade de den forne fotbollsprofilen Peter Antoine som reklamansikte och röst. Byrån som låg bakom konceptet var Scholz & Friends.
– Ja va fan, om Anna Nicole Smith kan så kan väl jag. Jag har alltid haft ett gott öga till Media Markt och jag måste säga att jag blev surare än muttis surkål när jag insåg vad svenskarna har betalat tidigare för elektronikprylar, sa Peter Antoine i ett pressutskick.
LYSSNA: Peter Antoine gör radioreklam för Media Markt 2007
Han fortsatte sedan att vara elektionikkedjans frontfigur under några år, och fick sällskap av karaktären "Plutten".
Även komikern och skådespelaren Robert Gustavsson hoppade in och gjorde ett antal reklamfilmer för Media Markt.
– Robert har fått fritt spelrum angående karaktärerna. Redan på idéplanet var de väldigt roliga. Han tar vardagliga, och inte så vardagliga, pinsamheter till helt nya nivåer, sa den dåvarande marknadschefen André Wedin till Resumé.
Under de inledande åren köpte Media Markt otroligt mycket reklamplats och var en av Sveriges största annonsörer. Samtidigt blödde de pengar i den stenhårda konkurrensen mot bland annat Elgiganten. Både OnOff och Expert föll offer i det så kallade "elektronikkriget", och vid flera tillfällen har det spekulerats i hur länge den tyska jätten skulle orka dras med storförluster i Sverige.
Efter några års samarbete med Scholz & Friends ville Media Markt testa något nytt. Efter en pitch valde de Honesty som ny byrå. Men romansen blev kortvarig. Efter bara en dryg månad sprack det nya samarbetet.
– Med vår roll som rådgivare kommer ett ansvar att ha en tydlig åsikt. I det här fallet hade Honesty och Media Markt olika syn på vad som var rätt väg för varumärket, och då måste vi ta vårt ansvar och snabbt lämna över till någon bättre lämpad så att vi inte förlorar tid. Snabba och tydliga processer har alltid varit en viktig del av Honesty och kommer fortsätta vara det, sa Walter Naeslund, vd på Honesty.
Media Markt valde sedan att anlita DDB Stockholm som ny byrå. Den här gången utan att gå ut i pitch. Det ledde så småningom fram till ett reklamkoncept med ett rosa gosedjur i huvudrollen – kallad "Muppen Mark". Han var truckförare på Media Markts lager, men blev så småningom även befordrad till nyhetsankare.
Maskoten blev emellertid ingen större succé, och efter en tid av intern turbulens gick Media Markt och DDB skilda vägar. Under en övergångsperiod körde varumärket dubbade reklamfilmer som var producerade i Tyskland. Men dessa gick inte hem hos den svenska publiken. Istället fälldes de för könsdiskiminerade reklam av Reklamombudsmannen.
"Det är svårt att importera reklam mellan olika länder. Humor och kultur skiljer sig åt. Svenska män och kvinnor känner inte igen sig i, och skrattar inte åt, samma saker som exempelvis tyska män och kvinnor. Därför är det viktigt att kolla upp såna saker innan man överför reklam rakt av mellan marknader" skrev Nina Åkestam i sin Resumé-blogg.
I september 2014 tog de istället in Lowe Brindfors som byråpartner. De tog fram konceptet "En smartare affär" och den första kampanjen handlade om att "Naturen är tråkig". Men inte heller det blev särskilt långlivat.
De senaste kampanjerna som Media Markt gjort är en slags återgång till att prata om det tyska arvet. I julas pratade den och Süperbilliga Jülklappar och så sent som igår släppte de en 15-sekunders film med vinjetten "Det blir roligare zå".
Resumé har varit i kontakt med MullenLowe Brindfors tillförordnade vd Johan Öhlin. Han hävdar att byråns samarbete med Media Markt fortlöper som planerat. Markets uppgifter kring en nedläggning i Sverige vill han inte kommentera, utan hänvisar frågor till kedjan.