Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Frank & Earnest färgar Göteborg

Publicerad: 19 mars 2008, 14:45

Göteborgs stad släppte i veckan en ny kampanj signerad reklambyrån Frank & Earnest som ska få fler bilister att välja cykeln.


Kampanjen, vars tema är ”Ställ bilen. Ta cykeln”, ska få Göteborgarna att ändra sina vanor. Uppdragsgivare är Göteborgs stad och projektet som kampanjen grundar sig på heter ”Nya Vägvanor”.

Målet med projektet är att få fler göteborgare att ställa bilen minst en gång i veckan och istället ta sig fram med cykel. Till skillnad från tidigare kampanjer ska denna inte verka som en hotbild utan istället locka Göteborgarna att överge bilen.

Bilderna, illustrerade av Per José Karlén, består av färgstarka drömlandskap. Enligt reklambyrån ska dessa visualisera hur det känns i kroppen när man rör på sig.

Kampanjen består av stortavlor som går lokalt i Göteborg, print i morgonpress samt radio.
Vad har ni för budget?
– Just den här kampanjen kommer att gå i två omgångar. Först nu i två veckor och sedan återkommer den vecka 16. Pratar vi bara medieutrymme hamnar mediebudgeten på mellan 500 000-600 000 kronor men sedan tillkommer en hel del aktiviteter som till exempel event på stan och olika arbetsplatser, säger Eva Rhodin på Trafikkontoret.

Kampanjen startade i måndags. Oturligt nog hade Göteborg då drabbats av snöoväder.
Tror du att det påverkar kampanjen?
– Ja, extrem otur när vi kör igång en cykelkampanj, säger Eva Rhodin och skrattar.
– Nej, egentligen tror jag inte att det kommer påverka. Kampanjen är mer en känslomässig kommunikation och jag tror att den når fram till folk ändå.

Göteborgs stad har samarbetat med Frank & Earnest under cirka fyra år.

Göteborgs Stad

Beställare: Eva Rhodin, Trafikkontoret
Reklambyrå: Frank & Earnest, Göteborg
Arbetsgrupp: Andreas Elgh ad, Lisa Stoopendahl copy, Christer Andersson cd, Harald Schörnig, Jenni Carström original, Eva-Lena Wingsjö produktionsledare, Magnus  Vennersten projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.