Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Frank förvandlade växeln till pengamaskin

Publicerad: 15 Oktober 2014, 13:25

Franks humor gav Tele2 Business försäljningsboost

Forsman & Bodenfors satte Frank bakom växeln och boostade Tele2:s försäljning rejält. Kampanjen vinner 100 watt i kategorin producentreklam. Folket Sthlm:s rekryteringsknapp för Academic Work vinner 75 watt och 50 watt går till Valentin & Byhr och Forbo för "Spapaketet".


Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2100-wattarenForsman & Bodenfors

I början av 2013 hade Tele2 tappat andelar på marknaden för företagsväxlar. Tidigare produktfloppar hade gjort småföretagarna skeptiska. Nu var det upp till Forsman & Bodenfors att lansera den nya växelprodukten, förbättra uppfattningen om Tele2 Business och öka försäljningen av växlar.  

Arbetsgruppen tog utgångspunkt i Tele2 Business koncept "Makes Work Work" och genomförde en som med  små medel lanserade Tele2:s växel. Huvudbudskapet var hur enkel den är att använda, eftersom just användarvänlighet är viktigast för mindre företag.

Växellanseringen har tydligt förbättrat attityden, särskilt den primära målgruppen småföretag och icke-kunder där kvalitetsuppfattningen ökat med 87 procent över året Valbarheten bland icke-kunder har gått upp med 50 procent och måttet "prisvärd" med 36 procent. Försäljningen nådde 124 procent av prognos.

Juryns motivering
"När konkurrensen är stenhård och investeringarna stora, är det extra viktigt att lyfta fram det enkla. Med humor kan man bryta igenom de största barriärer. När företagets stora hjälte helt frankt själv svarar i telefon avväpnar det uppenbarligen den mest hårdföre företagaren. Och försäljningsmålen överträffades så pass att man inte hann med att leverera."

100 wattaren kategorin producent
"Växelkampanj", Tele2 Business, Forsman & Bodenfors 100 watt "Rekryteringsknappen", Academic Work, Folket Sthlm 75 watt
"Spapaketet Forbo", Valentin&Byhr, 50 watt

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.