Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fredric Thunholm: ”Blir jättespännande att se hur saker stöps om när det blir fart på ekonomin igen”

Publicerad: 28 April 2020, 12:49

”Nya bolag kommer startas, kanske inte som ”eventbyråer”, ”reklambyråer” eller ”mediebyråer”. Vilket hänger ihop med nästa grej: Jag tror att uppdragsgivarna kommer att ställa nya typer av frågor till oss”, säger Fredric Thunholm.

Fredric Thunholm, head of creative strategy på Wavemaker längtar till en badstrand utanför Borås, hoppas att coronakrisen leder till att branschen vidgas och inspireras av Fridays for futures senaste kampanj.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Hur har du upplevt de här veckorna?
Det slår mig mest hur snabbt alla accepterar en absurd situation. ”Jaha okej, då är det så här det är.” Oklart om detta är bra eller dåligt. I det mindre perspektivet sprängs mitt huvud i bitar av att sitta i en miljard videomöten och inte få tid att jobba – så jag jobbar kvällar och helger och allt bara flyter ihop. Häpp!

Vad har den här tiden väckt för tankar om din yrkesroll?
Jag tycker att det vi gör, som väl i grunden handlar om att lösa problem eller exploatera möjligheter, på oväntade och engagerande sätt, känns viktigare än någonsin.

Hur tror du att vår bransch kommer att vara förändrad när vi befinner oss på andra sidan, när marknaden är stabiliserad?
Dels har den ju omstrukturerats, på så vis att bolag har försvunnit – men alla smarta och kreativa människor är kvar där ute. Det blir därför jättespännande att se hur saker stöps om när det blir fart på ekonomin igen. Nya bolag kommer startas, kanske inte som ”eventbyråer”, ”reklambyråer” eller ”mediebyråer”. Vilket hänger ihop med nästa grej: Jag tror att uppdragsgivarna kommer att ställa nya typer av frågor till oss. Det märker vi redan. Och, hoppas jag, ställa nya krav på oss. Summa summarum: Det kommer bli sjukt roligt på lite sikt.

Vilka förändringar/händelseutveckling hoppas?
Att branschen vidgas, med fler byråer och konsultföretag, med olika vinklar, som gör kul saker på nya sätt. Jag har säkert fel, men jag tror fasen inte att det går att komma undan med trött snack om ”data”, ”digital transformation” och ”hållbarhet” efter detta. Lite mindre snack, lite mer verkstad helt enkelt.

Marknadsföring som du inspireras av just nu
Fred & Farid-filmen för Fridays for future med det brinnande huset är fin och enkel.



Populärkultur som har betytt mycket för dig i ditt liv och din karriär:
Läsning: Richard Ellmanns Oscar Wilde-biografi, Predikaren (Gamla testamentet), allt av H.P. Lovecraft.

Att kolla på: The thick of it, Halt and catch fire, 24 hour party people, Riget och X-Files.



En plats som betyder mycket för dig, som du längtar till just nu
Solvikens badstrand i sjön Ärtingen utanför Borås drömmer jag om. En plats som betytt mycket för mig under den här corona-tiden har varit Söderledskyrkan. Jag är där så ofta som möjligt.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.