Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fredrik Kullberg har hjärtat på rätta stället

Publicerad: 20 Oktober 2016, 10:44

Fredrik Kullberg.

För fjärde gången vinner Apotek Hjärtats marknadschef Fredrik Kullberg i kategori Apotek.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatFredrik KullbergSveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa Marknadschef

För ett par år sedan tog Apotek Hjärtat storslam i reklamtävlingar för sin utomhusinnovation "Blowing in the wind". Under det senaste året har fokus legat på att implementera det nya butikskonceptet, som ska differentiera Apotek Hjärtat på en marknad där flera varumärken har kämpat med sin unicitet sedan omregleringen 2009.

Därför lyckades Apotek Hjärtat
Fredrik Kullberg lyfter fram tre saker. Apotek Hjärtat försöker göra kommunikation som berör. De har satsat på lojalitetsprogrammet och lyckats få 2,4 miljoner medlemmar. Efter att de blev uppköpta av Ica har de integrerat korten så att kunderna kan få bonus både på mat- och apoteksköp. Slutligen har de börjat implementera det nya butikskonceptet som ska bredda utbudet. Flaggskeppet är butiken i Mall of Scandinavia, som innehåller till exempel en minivårdcentral och en juicebar.

Vad är målet?
Att bredda synen på Apotek Hjärtat från en renodlad läkemedelsbutik till att även vara en hälsobutik med snabba vårdcentraler, butiker för hälsosam kost och välmående. Dessutom vill de profilera sig som ett omtänksamt apotek med kunden i fokus. Kommunikationen ska vara personlig och varm.

Så ska de förbättra sin position
När Fredrik Kullberg ser tillbaka på de sex åren som Apotek Hjärtat har existerat efter apoteksmonopolets avskaffande har en stor utmaning varit att guida och navigera varumärket rätt i en verklighet där flera aktörer blivit sammanblandade på grund av bristen på differentiering. Men problematiken börjar avta, enligt honom. I kommunikationen har Apotek Hjärtat valt att jobba i ett svartvitt personligt manér, vilket har hjälpt dem i differentieringen. Framöver blir en utmaning att motsvara marknadens förväntningar på bättre och snabbare service, bättre kundupplevelser och lägre pris.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Åkestam Holst.
Pr-byrå: Wenderfalck.
Mediebyrå: IUM.
Designbyrå: BVD.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.