Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fredrik Lindströms Norge-skämt

Publicerad: 25 juni 2009, 12:54

Flygbolaget Norwegian köpte Fly Nordic. Nu ska bolagen marknadsföras under samma namn och varumärke. Uppdraget gick till Volt som tog hjälp av Fredrik Lindström.


Ämnen i artikeln:

NorwegianFredrik LindströmVolt

I reklamfilmen syns en lycklig norrman på Arlanda flygplats som skriker ut budskapet att Norwegian air nu flyger från terminal 2. Filmen, som är regisserad av språkvetaren Fredrik Lindström, bygger på de fördomar som svenskar och norrmän har om varandra men det som sägs i filmen är till större delen påhittat. Reklamfilmen spelades in den 1 april.

– Filmen bygger på relationen mellan svenskar och norrmän. Vi använde oss av en norsk skådespelare och det krävdes en del för att han skulle lyckas prata låtsasnorska. Samtidigt är vissa ställen i synk med texten. Det behövdes för att man ska orka höra med ett par lyssningar, säger Måns Jacobsson Hosk , creative director på Volt Reklambyrå.

Kampanjen ”it´s time to learn Norwegian” startade på måndagsmorgonen. Den kommer att gå tungt i tv och utomhus under de närmsta två veckorna. Detta kommer även att backas upp av dagspress, webb, event och gerilla. I tv kommer en 30-sekunders reklamfilm att visas på TV3 och TV4 samt lokalt i Stockholm och Norrland. Utomhus kommer kampanjen att gå på Eurosize, innerstadstavlor samt i Stockholms rulltrappor.

– Till en början vill vi sätta varumärket och skapa ett ramverk för att kommunicera varför man ska resa med Norwegian. I annonserna trycker vi hårt på just ordet Norwegian, hur det uttalas samt priser och utbud. Lanseringen ska kännas lite pampigt men inte pretentiöst, säger Åsta Braathen , marknadschef på Norwegian.

Norwegian

Åsta Braathen , marknadschef Norwegian,  Katarina Widman , Head of marketing Norwegian Sweden,  Sara  Gustavsson, Marketing Manager Norwegian Sweden
Byrå: Volt
Arbetsgrupp: Henrik Stampe kundansvarig och strateg,  Louise Wallgren  projekt- och produktionsledare,  Måns Jacobsson Hosk  cd, Jens Thelfer copywriter, Alexander Hansen ad, Åsa Stjärnquist formgivare
Regissör: Fredrik Lindström
Produktionsbolag: Sammarco Production
Exekutiv producent: Ciro Sammarco
Line producer: Mikael Gustafsson
Post production: Stopp
Repro/retusch: Vostro/Traffic
Webb: Some Guys
Eventbyrå: JCP
Mediabyrå: Vizeum

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.