Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fri hyra för arbetslösa kreatörer

Publicerad: 16 juni 2009, 07:16

Krisen i den amerikanska reklambranschen skapar kreativa affärsmodeller. Byrån The Horn Corp lånar ut skrivbord till arbetslösa kreatörer i utbyte mot idéer.


Ariel Horn driver byrån The Horn Corp sedan två år tillbaka. Byrån producerar digital kommunikation för kunder som Apple och American Eagle.

Men sista året har byråns kontor, i Soho, utvecklats till ett öppet hus för Manhattans allt fler arbetslösa kreatörer. Det är bara att ta med sig sin bärbara dator, sätta sig vid ett skrivbord och söka jobb.

Hyran för skrivborden och internetuppkoppling får de betala med sina egna idéer.

Ariel Horn uppmuntrar de arbetslösa att berätta om egna projekt som funderat över och mellan skrivborden testas idéerna och när de formats så säljs de in till tänkbara kunder.

På så sätt har The Horn Corp fått in flera nya projekt. Och vanligtvis får även idékläckaren jobba med projektet. Byrån kan numera ta mer olika uppdrag från fler kunder eftersom de arbetslösas kompetens är bred.
– Vi använder oss av kraften i folket som finns här. Eftersom vi är en grupp som är byggd på öppet hus-policy är det viktigt för oss att upprätthålla strukturerna i ett riktigt företag, säger Ariel Horn till npr.org.

Han medger att byrån får gratis arbetskraft men påpekar samtidigt att byrån blivit en kommunikationshub för arbetslösa reklamare där de kan hitta tillbaka till den traditionella arbetsmarknaden.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.