Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fri läsk till alla amerikaner

Publicerad: 16 Oktober 2008, 06:41

I mars lovade läskedryckstilverkaren Dr Pepper, i vad som då såg ut som ett billigt marknadsföringsjippo, fri läsk till alla amerikaner om Guns N’ Roses album Chinese Democracy skulle komma ut under 2008. Nu ser det ut som om skivan kommer ut före nyår. Och Dr Pepper står fast vid sitt löfte.


Guns N’ Roses album Chinese Democracy ser ut att komma ut före nyår. Det trodde inte Dr Pepper som lovat fri läsk till alla amerikaner om skivan kommer ut under 2008.

Ende kvarvarande medlemmen av ursprungliga Guns N’ Roses är sångaren Axl Rose. Och han har jobbat med uppföljaren till “The Spaghetti Incident” som kom 1993. Titeln Chinese Democracy sattes redan för 15 år sedan men det slutgiltiga innehållet har varit svårare att få fram. Med åren har skivan blivit ett stående skämt i amerikansk populärkultur.

Därför uppfattades det som ett ganska enkelt och billigt reklamjippo när läskjätten Dr Pepper i mars i år lovade att alla amerikaner, cirka 300 miljoner, skulle få en burk med Dr Pepper om Chinese Democracy kom ut någon gång under 2008.

Det ryktades att skivan skulle komma ut i samband med OS i Peking men utgivningen ställdes in. Men nu säger Universal Music att

Guns N’ Roses Chinese Democracy ska vara ute den 25 november.

I ett uttalande säger Dr Peppers marknadschef Tony Jacobs att företaget väntar på att få höra Chinese Democracy lika mycket som alla andra  Guns N’ Roses-fans.

– Om ryktet (om releasdatumet 25 november) är sanna så lägger vi Dr Pepper på kylning.

Skivbolaget är dock inte säkert på att alla fans är lika tålmodiga. Därför letar man nu efter en reklambyrå. Marketingweek hävdar att flera byråer i London har blivit kontaktade.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.