Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Friends julkampanj sätter ord på den mörka verkligheten

Publicerad: 4 december 2017, 12:25

"Kärlek börjar med bråk". "De är bara avundsjuka på dig". "De puttas bara för att de är kära i dig". I Friends nya julkampanj riktas ljuset mot vuxnas sätt att bemöta sexuella övergrepp, misshandel och hot mot barn.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerJulkampanjFriendsRiverReklam

Friends kampanj, som har tagits fram av river, vill påvisa att beteenden som skulle vara fullständigt oacceptabla mot vuxna förminskas så fort det rör barn.

– Vi vuxna har en förmåga att inte ta barns upplevelser och känslor på allvar. Inte för att vi inte bryr oss, men på grund av saker som okunskap, osäkerhet eller tidsbrist. Barn utsätts dagligen för hot, misshandel, kränkningar och övergrepp, det måste vi prata om och framförallt måste vi börja beskriva barns utsatthet på samma sätt som vi beskriver vuxnas, säger Malin Duintjer, insamlingschef på Friends i en kommentar.

Kampanjen lyfter ut citat som kan anses vara klassiska som de flesta av känner till och sätter sedan ord på vad dessa uttalanden egentligen kan betyda. Målet med julkampanjen är att uppmuntra människor att swisha en mikrodonation på 24 kronor till 900 5273 innan den 24 december och genom den julifierade summan visa att vi tillsammans tar mobbning på allvar. Kampanjen kommer bland annat att synas i tunnelbana och på stan i Stockholm, stortavlor i Norrland, på affischer i Göteborg och Malmö samt i sociala medier.  

Arbetsgrupp River
Art Director: Janna Norberg Copywriter: Malin Evrenos Creative Content Producer: Joakim Falk Social Media Strategist: Fanny Lövenheim Social Media Manager: Christina Berthelsen Final Art: Tim Kinnander Senior Art Director: Sebastien Ravier-Bollard Projektledare: Johanna Borgström Creative Director: Jessica W Sandberg

Arbetsgrupp Friends
Ansvarig privat insamling: Amel Karlsson Insamlingschef: Malin Duintjer

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News