Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Friends lanserar Mobbningssimulator

Publicerad: 10 oktober 2012, 06:45

I sin nya kampanj vill Friends få vuxna att agera mot nätmobbning genom att via Facebook låta dem testa hur det känns att bli utsatt av sina egna vänner.


I sin senaste satsning mot nätmobbning lanserar Friends Mobbningssimulatorn som ska visa vuxna hur det kan vara att bli utsatt  för kränkningar och mobbning på nätet.

Via en Facebook-applikation ser användaren sina Facebook-kontakter skriva kränkande ord, elaka kommentarer och hot på sin sida.

– Mobbningssimulatorn är en stark och obehaglig upplevelse. Vi har tagit  fram den för att ge vuxna en inblick i hur kränkningar av barn och unga  på nätet kan se ut och för att lyfta hur man kan agera för att motverka  dessa kränkningar, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends i  en kommentar.

Mobbningssimulatorn är en del av Friends kampanj ”Vems sida väljer du?”  där Friends uppmanar människor till att välja sida och ta ställning för  barns rätt till trygghet i vardagen.

Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Lowe Brindfors och består  förutom av mobbningssimulatorn även av film, print och en redan omtalad  banner med kränkande ord. Hela kampanjen sker genom pro bono-samarbeten.

– Vi ville skapa en personlig och stark upplevelse. En verklighet, fast  på låtsas. Förhoppningen är att genom att illustrera den vidriga  verklighet som många tvingas möta varje dag kunna få fler att agera mot  mobbning, säger Markus Björk, digital producent på Lowe Brindfors i en  kommentar.

Mobbningssimulatorn lanseras den 10 oktober.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.