Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Friends satsning med Kent går hem

Publicerad: 21 januari 2009, 13:18

Friends senaste kampanj med specialskriven musik av Kent ser ut att gå hem. Enligt Magnus Jägerskog, marknadschef på Friends, är det första kampanjen med en direkt uppmaning.


Reklamfilmen från den ideella organisationen Friends, som jobbar mot mobbning, smygstartade dan innan julafton. Från och med början av januari har den gått brett i alla stora tv-kanaler. I filmen, som bland annat innehåller en specialskriven låt av Kent, syns en ung tjej som går ensam igenom en skolkorridor fylld av glada elever. Flickan sjunger en sång om att hon skulle vilja veta varför hon blir utfryst och om hur det känns att längta efter att få vara med.

Och filmen, framtagen pro bono av reklambyrån Lowe Brindfors och produktionsbolaget Camp David, ser ut att gå hem. Filmen är den första från organisationen med en direkt uppmaning om att stödja kampen.

Enligt Friends har de redan fått tusentals mejl från barn, unga och vuxna som vill engagera sig i kampen mot mobbning.
– Cirka 250 vuxna har redan spontant anmält sig som månadsgivare på hemsidan och på bara en dag skrev 70 ungdomar på en namnlista på sajten, säger Magnus Jägerskog. Han fortsätter.
– Det känns väldigt roligt, kommunikationen går hem i alla åldrar. Det är egentligen första gången vi gör en reklamfilm med en så konkret uppmaning – att gå med i kampen mot mobbning.

Varför går den här filmen hem?
– En enkel grej är att ämnet berör alla människor. Man kanske själv har blivit utsatt, stått bredvid och sett det ske eller själv mobbat. Just den här filmen är så konkret och tydlig. Det är nog en bidragande orsak. I all kommunikation för ideella organisationer handlar det om att beröra. Man har hittat en bra balans mellan ämnet och det känslomässiga i den här filmen.

Friends startade 1997. Idag har organisationen vuxit till fem kontor och 45 fasta medarbetare.
– Idag är Friends ett starkt varumärke. Kännedomen bland tonåringar ligger på över 90 procent. Det är väldigt bra och vi ökar hela tiden i kännedom även hos äldre.

Lowe Brindfors är byrån bakom samtliga filmer för organisationen. Kommunikationen har dock ändrats mycket sedan reklamstarten vid millennieskiftet.
– Många av de tidigare filmerna handlade om att lyfta opinion. År 2000 var det ett helt annat klimat kring mobbning och de samlade kampanjerna har varit en stark bidragande orsak till förändringen i debatten. Idag debatteras mobbning på ett helt nytt och mer öppet sätt. Filmerna har lyft frågan och varumärket, säger Magnus Jägerskog.

Kampanjperioden löper under hela 2009. Friends köper dock inte media utan förlitar sig på gratis medieutrymme. Under året kommer organisationen även att satsa på print, stortavlor och olika events.

Vad har ni för budget?
– Ingen alls för medieköp. För oss gäller det att hitta utrymmen. Alla som gör produktionen gör det ideellt. Vi står bara för fasta direkta kostnader som till exempel catering, transport och en del material. För oss kostar en film på mellan 80 000 och 100 000 kronor. Det finansieras främst med insamlade medel. Vi måste få folk att engagera sig och ta ställning så att vi kan bedriva vår verksamhet.

Målsättningen är att få in 1 000 vänskapare, månadsgivare, under 2009.

Friends

Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Lina Elfstrand och Alexander Fredlund ad, Kalle Håkanson copy, Sofia Bellini byråproducent, Stina Falklind Gross projektledare, Anette Nygårds produktionsledare
Produktionsbolag: Camp David
Regissör: Adam Berg
Producent: Therese Engberg
Fotograf: Linus Sandgren
Offline editor: Joakim Pietras
Telecine och ljud: Stopp
Online: Redrum
Musik: Kent
Music supervisor: Macke Bergkvist, Music super circus

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.