Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Friends sätter fokus på självmord hos barn

Publicerad: 12 Juni 2014, 14:21

Friends nya kampanj "Bevingade ord" sätter fokus på det faktum att självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga i Sverige och att mobbning ofta är en orsak till det. Bakom kampanjen står Friends reklambyrå Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

Varje år tar 45 unga under 20 års ålder sitt liv och forskning från NASP vid Karolinska institutet visar att en övervägande andel av de som genomför självmordsförsök har blivit mobbade.

Samtidigt råder det en alarmerande brist på skolkuratorer. I dagsläget har till exempel 12 procent av kuratorerna ansvar för mer än 1000 elever.

Detta faktum tar Friends avstamp i när de lanserar en ny kampanj vid namn "Bevingade ord". Kampanjen sätter fokus på kuratorernas och elevernas situation och ställer krav på politiker om en förändring som innebär att ingen kurator ska vara ansvarig för mer än 300 elever.

Allmänheten har möjlighet att engagera sig i frågan genom att köpa ett "bevingat ord" och på så sätt stödja Friends verksamhet. De "bevingade orden" är goda ord skrivna i handstilen från Måns Jenninger, en pojke som tog sitt liv endast 13 år gammal till följd av mobbning. Orden sprids sedan i sociala medier.

– Den här kampanjen belyser verkligen vikten av att stoppa mobbning. Vi hoppas både landets politiker och allmänheten känner lika starkt för den här frågan som vi och väljer att engagera sig i kampen mot mobbning, säger Ann Ystén, chef marknad och kommunikation Friends i en kommentar.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Friends byrå Lowe Brindfors. Filmen är gjord av Nådde Hansson och Colony. Sajten är producerad av ACNE Production.

Linus Fremin


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.