Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Friskolans reklaminlägg i skolornas vinstdebatt

Publicerad: 10 April 2014, 13:24

Nu gör Stadsmissionens skolor en poäng av att de inte skickar pengar vidare till riskkapitalister och skatteparadis. Grillska gymnasiet, som drivs av Stadsmissionen, drog i dag igång en annonskampanj för att bygga kännedom – men också berätta att allt går tillbaka till undervisningen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerGarbergsStadsmissionen

Grillska gymnasiet finns på sex platser - Västerås, Uppsala, Eskilstuna, Örebro, Stockholm och Sundbyberg. Med start i dag profilerar de sina skolor genom en annonskampanj i morgonpress.

– Stadsmissionen har drivit skolor i 150 år. I dag är det mycket debatt om vinstgivande skolor. Vi vill tala om att det finns andra alternativ. Det finns friskolor och friskolor, säger Ulrika Rattfeldt, marknadsansvarig på Grillska.

"Blir det något över går allt tillbaka till eleverna. Vartenda öre", heter det i annonserna.

– Vi kommer med tre olika budskap på det här temat. Skolorna brukar annonsera inför elevernas skolval, då handlar det mycket om öppet hus och deltagande i mässor. Det här är en annan typ av kommunikation, säger Ulrika Rattfeldt.

Förra sommaren gick JB-koncernen, ägd av riskkapitalister, i konkurs. Flera av skolorna har övertagits av andra skolföretag – sex av dem finns i dag bland Stadsmissionens skolor. Debatten efter konkursen har i hög grad kommit att handla om vinstdrivande skolor.

– Vi andra aktörer har kanske lite grand glömts bort i debatten. Vi vill visa att det finns friskolor med en annan inriktning, säger Ulrika Rattfeldt.

Blir inte riskkapitalisterna arga på er?

– Nej, vi har i alla fall inte hört något. Vi får väl se.

Kampanjen har utformats av Garbergs och kommer att gå på alla sex platser där Grillska gymnasiet har verksamhet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.