Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 april 2009, 14:17
Works Everywhere! Ett avslutat tioårigt samarbete återupptas igen. ANR BBDO blir Fristads byrå när klädtillverkaren ska öka sin satsning på Europa.
Det var mellan1996 och 2006 som ANR och Fristads arbetade tillsammans senast.
Konceptet Works Everywhere, som lanserades för europeiska marknaden, belönades vid en rad olika reklamtävlingar.
Efter ett treårigt avbrott återupptar parterna samarbetet efter en pitch. De senaste åren har Fristads arbetat tillsammans med Jerlov.
Fokus i nya samarbetet är att tydliggöra varumärket Fristads på europeiska exportmarknaden.
– I det här jobbet kände vi att ANR hade en viktig pusselbit inte minst för att de jobbat med varumärket under en längre tid, säger Susanne Hultin, varumärkesansvarig på Fristads.
Charlotta Warnhammar.
Charlotta Warnhammar är projektledare på ANR BBDO:
– Vi ska börja med att göra en översyn av varumärket, hur väl Works Everywhere stämmer med visionen. En anledning är att Fristads numera ingår i en större koncern där man är ett av sju varumärken inom arbetskläder.
Fristads har tidigare inte haft en samlad varumärkesstrategi för exportmarknaden, förklarar Charlotta Warnhammar.
– Mycket har kretsat kring olika personers engagemang. Och i Sverige har varumärket haft en oerhört stark position.
Uppdraget kommer inte innebär att byrån måste några nyanställningar.
– Vi klarar det inom befintliga organisationen, säger Charlotta Warnhammar.
Kommer ni att gå omkring i Fristads kläder på byrån nu, det kan ju behövas blåställ lite varstans när tiderna blir tuffare?
– Ja, vi kanske kan starta en ny trend. Ha, ha.
Peter Willebrand