Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fritidsresor bryter med Scholz & Friends

Publicerad: 11 Januari 2012, 14:45

Fritidsredor kommer att fortsätta med Mads Mikkelsen och "Dagarna du minns" trots att man bryter med Scholz & Friends.

Foto: Fritidsresor

Resume.se kan avslöja att Fritidsresor bryter med reklambyrån Scholz & Friends efter ett mångårigt samarbete. Nu överväger resebolaget att handplocka ett "dream team" för marknadsföringen. – Det kan bli en sådan kostellation, ja, säger Anna Berndt, nordisk marknadschef på Fritidsresor till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsFritidsresor

Fritisresor har anlutat Scholz & Friends i fyra och ett halvt år.

Nu har kontraktet löpt ut och Fritidsresor vill inte förlänga.

– Vi har valt att inte förlänga med Scholz & Friends. Nu går vi ut och tittar på hur det ser ut, säger Anna Berndt till Resume.se.

Det lutar åt att det inte blir någon regelrätt byråpitch. I stället kan det bli tal om en handplockad konstellation.

– Så kan det bli, ja, säger Anna Berndt.

Fritidsresor kommer dock att fortsätta med Mads Mikkelsen och det framgångsrika "Dagarna du minns” -konceptet.

2007 tog Scholz & Friends stafettpinnen från DDB för kunden Fritidsresor.

Plattformen ”Dagarna du minns” blev det första synliga arbetet. 2009 gjorde Mads Mikkelsen entre i reklamen, och säljkurvan pekade uppåt.

Ändå bryts nu samarbetet. vare sig Fritidsresor eller byrån vill gå in på varför.

– Det har varit mycket blod svett tårar och skratt, men vi har kommit så långt som möjligt med vårt samarbete. Vi kom till vägs ände, säger Arvid Svanvik, cd på Scholz & Friends.

Vad betyder det här rent ekonomiskt för er?
– Vi fick in 12 nya kunder 2011, så även om Fritidsresor är en rolig kund så innebär inte detta något för oss rent ekonomiskt, säger Petronella Panerus, vd för Scholz & Friends.

– Vi har lärt oss mycket av varandra, men kunder kommer och går, det är den krassa verkligheten i vår bransch, säger Arvid Svanvik, cd på SCholz & Friends.

Scholz & Friends har idag 18 medarbetare på byrån.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.