Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Frosting Reklambyrå köper webbyrå

Publicerad: 18 februari 2009, 09:09

Frosting Reklambyrå i Sundsvall och webbyrå FNGruppen i Umeå har samarbetet ett par år. Nu slår de ihop verksamheterna till en.


Håkan Björnström vd ägare, Sten Nilsson pl ägare, Göran Ljungblom, copy ägare och på skärmen Niklas Ekblom fd vd FNGruppen

Frosting vill ligga i framkant i den digitala utvecklingen. Genom att köpa upp webbyrån FNGruppen samlar de kompetens inom både traditionell- och digital reklam i samma bolag.

De båda byråerna har redan samarbetet i cirka två år. Frosting, som startade i Sundsvall 2005, växer genom sammanslagningen från nio medarbetare till tretton. Omsättningsmässigt hoppas reklambyrån öka med cirka 25 procent under 2009. 2008 låg omsättningen för Frosting på drygt 19 miljoner kronor och för FNGruppen på drygt tre miljoner.

– Vi tror att vi kommer att öka mer än med FNGruppens tre miljoner. Vi räknar med deras tre och sedan drygt två till. Vi har som strategi att bli väldigt starka i Norrland. Det ser bra ut nu, säger Håkan Björnström, vd Frosting Reklambyrå.

De bägge parterna har fört diskussioner sedan nyår. I fredags blev det hela klart.
– Vi kände att vi gör så mycket jobb tillsammans att vi behövde effektiviseras. På det här sättet får vi tillgång till en ny marknad i Umeå och dessutom blir det kostnadseffektivt.

De fyra från FNGruppen blir anställda i Frosting. Håkan Björnström fortsätter som vd för bolaget och Niklas Ekblom, tidigare vd på FNGruppen, blir ansvarig för kontoret i Umeå.

Vad blir nästa steg?
– Att få olja i maskineriet. Igår kopplade vi upp oss över videolänk, så kommer vi ha gemensamma möten i framtiden, och imorgon åker jag åker upp till Umeå för att styra upp samarbetet.

Hur har ni känt av lågkonjunkturen?
– Vi kände av en svacka redan i somras men då satte vi igång ett projekt i vårt företag. Jag har varit med om det här förut, 2003, och det jag lärde mig då var att det inte går att spara sig ur. Det gäller att se möjligheterna med lågkonjunkturen, säger Håkan Björnström.

Bland Frostings kunder syns bland annat Billerud, Härjeåns Kraft, SCA Skog, Jaguarverken, Lambertsson och Mjälloms Tunnbröd.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.