Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fukuppy inget bra namn på maskot

Publicerad: 15 oktober 2013, 12:21

Söt figur med mindre sött namn

När det japanska företaget Fukushima industries lanserade en ny maskot gavs den Fukuppy — ett namn man nu ångrar starkt sedan maskoten blivit uppmärksammad i engelsktalande länder.


När det japanska vitvaruföretaget Fukushima skulle namnge sin nya maskot slog man ihop första delen av företagsnamnet, Fuku, med det engelska ordet happy och fick Fukuppy.

Så fort namnet spreds över världen så började Fukushimas ledning förstå att det inte var så bra att deras produkter förknippades med "fuck up" vilket som bekant betyder att misslyckas å det grövsta.

Vitvaruföretaget Fukushima har haft problem med att det förknippas med det havererade kärnkraftverket i Fukushima, som det inte har något att göra med.

Företaget har nu bett om ursäkt för namnvalet på sin maskot och ska snarast välja ett nytt namn.  

Nyheten är hämtad från Sydsvenskan som i sin tur citerar nyhetsbyrån AP.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.