Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fula kommentarer ska visa problemet med nätmobbing

Publicerad: 16 augusti 2017, 11:58

"Kill yourself". Sådana budskap får vissa barn dagligen leva med.

De vanligaste hat-budskapen gömda bland till synes vanliga appikoner. Det ska få svenskar att förstå problemet med nätmobbing, hoppas antimobbingorganisationen Make a Change och DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDDB Stockholm

Kampanjen visualiserar hur det känns att som nätmobbad öppna sin telefon. Att notifikationerna ofta kanske snarare ger upphov till ångest än glädje. Förhoppningen är att föräldrar ska påminnas om att vara uppmärksamma och engagerade i sina barns digitala liv.

– Målet med kampanjen är att öka kunskapen om sociala medier och nätmobbning, ge föräldrar tips om hur de kan kommunicera med sina barn om nätet samt att få fler att aktivt engagera sig i kampen mot näthat, säger Dennis Phang, ad på DDB Stockholm, i ett pressmeddelande.

Christian Nordenström, grundare av Make a Change säger:

– Varje fall av nätmobbning är såklart unikt men jag tror att lösningen är rätt enkel. Prata med era barn. Och lyssna på dem. Bara hälften av alla utsatta barn pratar med en förälder och troligtvis ännu färre av de som mobbar. Kan vi öka den andelen så har vi kommit en bra bit på vägen.

Arbetsgrupp:
Make a Change
Christian Nordenström, Ordförande och grundare
Patrik Blomqvist, Ledamot - och ansvarig för Digital utbildning & Sponsring
Mikael Östling, Ledamot - och ansvarig för Organisationsutveckling

DDB Stockholm
Katarina Bäcklund, Account Manager
Dennis Phang, Art Director
Martin Runfors, Art Director
Tove Andersson, Art Director
Olle Langseth, CD
Eddie Wernholm, Grafisk Designer
Marie Persson, Grafisk Designer
August Håkansson, Motion Designer

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDDB Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.