Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Full Spinn för Samsung

Publicerad: 10 december 2010, 01:13

Det blev full Spinn för Samsung när man tar hem 100 watt i kategorin Internationell reklam, med just byrån Spinn Action Marketing. – Den här var efterlängtad, säger Karl-Oskar Tjernström på Samsung och stryker med handen över den orangea glasstatyetten.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenSamsungSpinn Action Marketing

Samsungs kampanj “ Fint att peka!” var den som lyste starkast i kategorin Internationell reklam.

– Det här är fantastiskt. I ett företag som Samsung där det inte alltid är så lätt att driva satsningar på lokal reklam är alla kvitton värda sin vikt i guld, säger Karl-Oskar Tjernström, uppdragsgivare på Samsung, som berättar att hela kampanjen gjordes på mindre än sex veckor.

– Det är också ganska effektivt!

Juryns motivering: I ett globalt samhälle, som blir allt mer mobilt, blir det svårare att nå ut och uppnå önskad effekt. Men med en totalintegrerad kampanj och enkelt budskap har vinnaren lyckats med att både bygga varumärke och öka sin försäljning. Man har på ett genomarbetat sätt och med grundlig dokumentation kunnat påvisa att effekten kan kopplas till kommunikationen. Aldrig har det varit så fint att peka på en vinnare som nu.

Kategorin Internationell reklam belönar kampanjer producerade i Sverige som har exponerats utomlands,
eller multinationella kampanjer som anpassats till den svenska marknaden.

75-watt
Kampanj: UltraOne
Annonsör: Electrolux
Byrå: Lowe Brindfors

50-watt
Kampanj: Bill Smith
Annonsör: Basset
Byrå: Ehrenstråhle BBDO

Kampanj: BIG 2009-2010
Annonsör: SAS Sverige
Byråer: SWE Reklambyrå/Wibroe, Duckert &
Partners/CP+B/WDP Production/MediaCom

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.