Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Full Tank gör pr för Hemlös

Publicerad: 25 augusti 2008, 13:26

Pocketförlaget har tagit fram en bok, skriven av hemlösa och olika författare. Projektet är ett samarbete med Situation Sthlm. Bakom kampanjen står reklambyrån Hummingbirds & Rönnberg och pr-byrån Full Tank.


Fredrik Gustafsson här på Pocketförlaget fick idén att vi skulle samla de hemlösas texter som publicerats i Situation Sthlm och göra en pocket där allt överskott går till Situation Sthlm och därigenom de hemlösa. Vi kontaktade Situation Sthlm som tyckte det var en toppenidé och så var samarbetet igång, säger Louise Bäckelin, vd på Pocketförlaget.

Arbetet med boken har skett pro bono. Pocketförlagets tryckeri Nörhaven har sponsrat pappret i boken, en annonskampanj har tagits fram av reklambyrån Hummingbirds & Rönnberg och pr sköts av Full Tank.

Hittills har 16 000 exemplar sålts av boken.
– Vår förhoppning är att sälja minst 30 000 exemplar av boken som då också kommer att bli uppmärksammad på kommande Pocketgala, säger Louise Bäckelin.

Kampanjen för boken kommer att synas på bussar och i tunnelbanan i Stockholm. Dessutom hoppas Pocketförlaget att köra radioreklam där Leif GW Persson som uppmuntrar lyssnaren att köpa boken.

Flera medier kommer enligt Pocketförlaget också uppmärksamma satsningen. P1 Morgon ska den 2 september ha en intervju med en av de hemlösa skribenterna. Samma dag kommer TV4 Nyhetsmorgon att ha ett samtal med Lo Kauppi, som är en av skribenterna i boken, Ulf Stolt, som är chefredaktör för Situation Sthlm, och två av de hemlösa. Metro ska också ha gjort ett reportage till riksupplagan och TT Spektra har redan skrivit om boken.
– Totalt har säkert ett 30-tal tidningar tagit upp boken.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.