Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Funky Monkey kan bli singel

Publicerad: 16 December 2011, 21:38

Gustav Egerstedt, ad på Saatchi &Saatchi.

Foto: Björn Elgstrand.

Guldmedalj till Saatchi och Saatchi i Resumés tävling Årets Reklamlåt. Gainomax-apan autotunepräglade låt gick hem hos en enad jury. Igår delades priset ut. – Det känns fantastiskt roligt, säger Gustav Egerstedt, ad på Saatchi.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiGustav Egerstedt

Handy och indoor bandy. Det är ett av många välmejslade rim i den Saatchi och Saatchi-signerade låten Funky Monkey. Låten och den tillhörande kampanjen är en fortsättning på Gainomax koncept ”bananas are for monkeys”. Efter en gullig, en läskig och en hypnotiserande apa i huvudrollen, var det dags för en som var nere med Mtv.

– I den förra kampanjen använde aporna olika knep för att få oss att dricka Gainomax, bland annat genom sympati, hypnos och skrämsel. Men den här gången har vi en apa som har förstått att människor gillar Mtv, r’n’b och auto-tune, säger Gustav Egerstedt och fortsätter:
 – Det är en ganska tacksam form att skoja med, eftersom det finns mycket att knycka från vad gäller attribut i musikvideor som går på MTV.

 Men det är kontrasterna som gör jobbet, tycker han.
 – Det blir en kombination både av att låten är bra i sig och att texten är kul och väldigt kontrasterande mot hur det brukar vara i sådana låtar. Den här låten handlar om återhämtningsdryck, inte money making och tits and ass. Konstrasterna gör den rolig.

 Det var viktigt att låten inte skulle bli för plojig, men Jacob
 Olofsson, som producerade låten, hade god koll, tycker han.
 – Han ska ha mycket kredd. Dels eftersom han är oerhört duktig och
 kompetent men också för att han har en väldigt bra fingertoppskänsla.
 Han lyckades få till precis rätt tonalitet i låten. Inte för mycket och absolut inte för lite av det goda.
 Men - If you can sing it, you can sell it, som vi brukar säga på Saatchi.

 Säljande eller inte, Gustav Egerstedt medger att låten under en period följde med även hem från jobbet.
 – Man gick och nynnade på den dygnet runt. Det var lite svårt när man skulle gå och lägga sig.

Låten har gått hem hos folket och har fått många kommentarer på Youtube, berättar han, men i reklam-tävlingssammanhang, har den – framtill nu-  inte skördat några stora framgångar.

– Därför känns det väldigt kul att den vinner här, även om vi fått extremt bra respons från folket. Det är ju egentligen det viktigaste.

En reporter hos oss är väldigt förtjust i låten. Kommer den att  släppas som singel?
 – Vi hoppas på det, men det är inget vi kan lova. Kanske, kanske inte.

 Hur firar ni vinsten?   
 – Jag kunde inte vara med på prisutdelningen. Men kanske får vi ett glas champagne i dag (läs i går). Hoppas på det.

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.