Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Futuristisk reklamfilm ska sälja touch screen-vantar

Publicerad: 15 oktober 2012, 15:26

En stillbild från reklamfilmen.

De svenska reklamarna Tomas Wall och David Prentell, båda verksamma i London, har tillsammans gjort reklamfilmen för företaget Tatchies, som säljer handskar som fungerar på touch screens.


Tomas Wall jobbar som lead compositor på The Mill i London och New York  där han bland annat jobbar med kunder som Heinekken, Ford, Nokia och Bud  Light.

– Det innebär att jag i en reklamfilm ansvarar för samtliga visuella  effekter direkt under regissören och leder ett vfx team för att uppnå  regissörens visioner, kombinerat med producentens budget och kundens  tidsram. Jag är ansvarig för att regissörens vision går att genomföra  redan vid inspelning samt att underlätta efterproduktionen genom att  redan i förproduktion förutse hinder vi kan stöta på senare, säger Tomas Wall.

I Sverige jobbade han på Stiller Studios där han ansvarade för visuella  effekter för Norrlands Guld, Loka, Glocalnet, GE Money Bank, JC,  Kapp-Ahl samt Pepsi. När han flyttade till London började han samarbeta  med vännen David Prentell, då digital planner på storbyrån AKQA.

– Våra olika erfarenheter inom reklambranchen har tidigare prövats i  gemensamma projekt men det var först när David berättade om Tatchies som  jag kände "wow, det här företagets image kan jag verkligen bygga något  visuellt för", säger Tomas Wall.

David Prentell startade 2010 företaget  Tatchies, som gör specialgjorda vantar som gör det möjligt att använda  dem på touch screens. De säljs i Sverige i Solo-butiker och på NK i  Stockholm. Nu vill man ta nästa steg för att marknadsföra produkten  genom reklamfilmen som Tomas Wall har regisserat, producerat och spelat  in i Stiller Studios.

– Det finns en massa symbolik i filmen. Till exempel representerar  "överheten" och de onda agenterna vårt sätt att nöja oss med att se ut  som alla andra. Våra handskar är varma, färgglada, har bra kvalitet och  har funktionalitet. Men istället för att skriva folk på näsan ville vi  berätta en inspirerade och spännande story om hur vi skulle vilja se  våra medborgare. Mer innovation, framtidinspirerat, individuellt och att  man faktist vågar sticka ut hackan lite då och då, säger David  Prentell.

Filmen kommer till en början finnas på kampanjsajten och spridas viralt.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.