Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2018, 17:26
Erik Haag lyckades med konststycket att fylla Globen för en humorshow om boendeekonomi. Nu vinner SBAB och Emakina DBG 100 watt i kategorin Nytänk.
Kan man göra boendeekonomi "jättekul"? Den frågan försökte Erik Haag besvara under flera månader 2017 tillsammans med SBAB och byrån Emakina DBG.
I en kampanj som hade sitt nav två serier på Youtube (en mer underhållande och en informativ) handlade crescendot om huruvida komikern och folkbildaren Erik Haag skulle lyckas med sitt uppdrag från SBAB – fylla Globen eller inte. Idén till kampanjen tog sin utgångspunkt i faktumet att majoriteten av svenskarna tycker att boendeekonomi är viktigt, men tråkigt.
Den 15 november 2017 uppträdde Erik Haag och flera andra komiker av Sveriges humorelit i ett fullsatt Globen. I slutändan kom 10 000 människor, för att se reklam. Kampanjen har under året genererat vinster i både Gyllene hjulet och Guldnyckeln och ett stort pr-värde för SBAB.
Nu vinner "Boendeekonomi är jättekul" 100 watt i kategorin nytänk med motiveringen:
"En storslagen saga som trollbinder publiken och får den att söka upp reklamen för att likt en såpopera följa varje steg , kulminerar i ett fullsatt Globen där mer än 10 000 personer betalar för att ta del av vår vinnares kommunikation. Det tycker vi är jättekul. Och modigt, särskilt i en bransch som ofta inte är Jättekul!"
Övriga vinnare i kategorin:
75 watt: Nord DDB och Delicatio – "Delicatoasken"
50 watt: Åkestam Holst och Reportrar utan gränser – "Billboards Beyond boarders"