Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fyllefest i IQ:s nya kampanj

Publicerad: 15 Oktober 2008, 13:50

IQ, ett dotterbolag till Systembolaget, jobbar för att skapa eftertanke. Förra årets reklamfilm blev omtalad och hyllad i tävlingar. Nu släpper reklambyrån Forsman & Bodenfors ytterligare en film på samma tema.


IQ vill inte ses som en nykterhetsorganisation. Istället ligger fokus på att visa de olika sidor som alkoholen har och att få folk att dricka smartare. Förra årets kampanj ”Säg emot”, som började visas den 18 maj 2007, hyllades av många och knep dessutom flera priser i olika tävlingar, bland annat Roy. Då svarade den nors­ke regissören Joachim Trier för regin. Denna gång är det Mikael Marcimain på Chamdin & Stöhr som står för regi. Filmen heter ”Rus”.

– Med förra årets film hittade vi ett sätt att kommunicera som fungerade. Det är ett lite svårt budskap, att visa alkoholens både positiva och mörka sidor, men det visade sig att folk verkligen tog till sig innebörden. Nu har vi försökt skildra det igen, säger Andreas Engstrand, projektledare på Forsman & Bodenfors.

F&B har arbetat med IQ sedan 2005 då reklambyrån var med och startade varumärket tillsammans med Systembolaget. Med förra årets kampanj tog byrån ett nytt steg. Tidigare hade kampanjerna varit inriktade på specifika områden. Med filmen ”Säg emot” handlade det istället om att visa vad IQ står för.

Filmen ”Rus” har premiär idag, måndag. Denna gång ligger fokus på unga vuxna.

Christina Luttropp Voquer, marknadschef på IQ, berättar om filmidén.
– Det är i de unga vuxenåren, mellan 18 och 25, som man dricker som mest alkohol. Man flyttar hemifrån, upplever friheten och är ute mycket. Och de vanor man skapar i unga år tar man med sig vidare i livet. Vi hoppas att ”Rus” kan få unga vuxna att reflektera över både sitt eget och kompisarnas drickande. Om vår film kan bidra till att fler sätter egna gränser för hur mycket alkoholen ska få påverka i vars och ens liv, då är mycket vunnet.

Den förra filmen fick bättre träff än förväntat i målgruppen. Det ledde till att den också fick en längre livstid än som först var planerat.
– Ja, ämnet är ju ständigt aktuellt och ”Säg emot" visade sig fungera. Vi kom verkligen att maximera användandet av den, säger Andreas Engstrand.

Målet har varit att få filmen att kännas dokumentär och ”ospelad”. I filmen hörs Lill Lindfors låt ”Rus” från 1978 skriven av Peps Persson.

Karaktärerna i filmen sjunger med då och då, varför?
– Vi tycket att det var ett effektfullt sätt att få personerna att gå in och ut ur filmen, säger Engstrand.

Enligt Mikael Marcimain ska ögonblicken då karaktärerna sjunger med visualisera ens inre tankar.
– Människors glädje, oro och ångest.

Filmen, som är 70 sekunder, kommer att synas på TV3, Kanal 5, TV6 och på bio. Förra gången visades flera olika situationer. Nu satsade byrån på en lång historia.
– Längden på filmen var viktig. Vi satsar hellre på kvalité än kvantitet. Vi kände att det är bättre att göra det ordentligt en gång, säger Andreas Engstrand.

Kampanjperioden är en månad. Därefter kommer reklambyrån att följa upp kampanj i andra medier.

"Säg emot" hade en mediebudget på cirka 3 miljoner kronor. Rus mediebudget ligger på cirka 4,5 miljoner kronor för TV och bio.

IQ

Kunden IQ: Ann-Therese Enarsson vd,  Christina  Luttropp Voquer marknadschef, Monica Larsson informationsassistent

Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Anna Qvennerstedt och  Jacob Nelson  copywriters, Karin Frisell ad, Nina Andersson formgivare, Helena Nilsson Lignell produktionsledare, Charlotte Most byråproducent, Andreas Engstrand projektledare

Produktionsbolag: Chamdin & Stöhr
Arbetsgrupp: Mikael Marcimain regissör, Hoyte van Hoytema fotograf,  Sara h Grey och Martina Stöhr producenter
Magnus  Lindholm, Account Director
Mediabyrå: Carat
Musikresearch: Li Stanley, Riviera

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.