Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fyndiq får hård kritik för influencer-samarbete med 12-åring

Publicerad: 4 Maj 2018, 09:15

Theoz visar upp appen i det uppmärksammade klippet på sin youtubekanal.

UPPDATERAD. Copywritern Hedvig Hagwall Bruckner om Fyndiqs samarbete med unge influencern Theo Haraldsson: "Barn mår inte bra av att skolas till små hetskonsumenter innan de ens kommit i puberteten."


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerInfluencerReklamHedvig Hagwall Bruckner

Det var den 22 mars i år som influencern Theo Haraldsson, 12, publicerade en video i samarbete med e-handelsföretaget Fyndiq. I videon ses han göra reklam för Fyndiqs nya app: "Fyndiq superbilligt".  Nu möts företaget av hård kritik från flera håll, där bland annat Gustav Martner, grundare av Digital Reliance, uppmärksammat detta i ett inlägg på Linkedin: "Influencer-barn får betalt av vuxna män för att lära andra barn att `klicka hem produkter direkt från fabrikerna i Kina´. Dagens sorgligaste influencer-reklam är signerad Fyndiq".

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, håller med och anser att Fyndiq bidrar till att göra barn till små hetskonsumenter i alldeles för tidig ålder. Hon har sedan tidigare varit delaktig i den nya utredningen gällande reklamlandskapets förändring i en digitaliserad värld, för att bland annat belysa företags ansvar vid smygreklam på digitala plattformar.

– Sorgligt är verkligen ordet. Jag tror tyvärr inte att enbart en utredning kan göra att sånt här försvinner, det är till `syvende og sidst´ annonsörerna som måste ta ansvaret att följa de lagar och etiska regler vi har. Naturligtvis kan övertramp anmälas och fällas, de verktygen finns på plats, men när företag är så här skam- och hänsynslösa blir jag uppriktigt nedslagen, säger Hedvig Hagwall Bruckner till Resumé.

Hon anser att RO och Konsumentverket gör ett bra jobb för att motverka den här typen av reklam och skulle inte bli förvånad om det skulle tas upp av dem.

– Men helst skulle man ju se att annonsören själv förstod vikten av att hålla en högre etisk nivå.

I youtube-klippet på Theo Haraldssons kanal kan man se hur han visar upp och marknadsför Fyndiq-appen, vilket enligt Hedvig Hagwall Bruckner går emot principen mot att barn är en skyddsvärd grupp vid marknadsföring.

– Det framgår på flera ställen, som i förarbetena till marknadsföringslagen, i direktiven om otillbörliga arbetsmetoder, i ICC:s regler, i domstolspraxis etc. I utredningen lyfte vi fram problemet med den ökade aggressiviteten i marknadsföring mot barn och föreslog därför att en tydligare bestämmelse om hänsyn mot barn ska föras in i marknadsföringslagen.

Ett förslag som tagits upp är att Konsumentverket ska få ett större anslag och möjligheter att göra "mystery shopping", som går ut på att de ska få chansen att uppträda som barn för att se hur marknadsföringen riktad mot en yngre publik ser ut.

– Det är ju en stor del av problemet, att vi vuxna inte ens ser all den reklam barnen utsätts för.

Hedvig Hagwall Bruckner anser att det främsta ansvaret ligger på företaget bakom reklamen, för det kommer inte gå att hinna se, anmäla och fälla all reklam. Hon menar att så länge marknadschefer, kommunikationskonsulter och andra vuxna med makt inte ser eller tar hand om problemet kommer det att få fortsätta.

– Jag tror att vi kommer att få betala för det i längden, barn mår inte bra av att skolas till små hetskonsumenter innan de ens kommit i puberteten.

Mårten Al Fakir Larsson, varumärkeschef på Fyndiq, svarar på kritiken till Resumé:

– Intentionen var att lyfta fram hans berättelse om de val som Theo gjort, till exempel att satsa på dansen. Vi stämde noggrant av med hans nätverk Starflow och föräldrarna, när vi fick frågan från Starflow, men inser ändå i efterhand att det inte var ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida, säger Mårten Al Fakir Larsson.

Se det uppmärksammade klippet här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.