Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fyra blev Eight

Publicerad: 15 mars 2010, 16:06

Tre nya kunder, sex anställda färre och ett nytt namn. Det är läget för gamla McCann Malmö som nu heter Eight. – Vi tog siffran på dörren helt enkelt, säger Klas Tjebbes, vd och delägare.


Ämnen i artikeln:

Klas TjebbesMcCann MalmöEight

truefalse

I december sålde McCannkoncernen sin Malmö­byrå, McCann Malmö­, till fyra av de anställda. Nu äger Klas Tjebbes, vd och styrelseordförande, Martin Johansson, projektledare, Lars Larsson, copywriter, och Albin Wendel, ad och cd, byrån som har fått det nya namnet Eight eftersom byrån ligger på Gustav Adolfs Torg 8 B.
– Vi ville inte ha något supersmart namn så vi tog siffran på dörren, säger Klas Tjebbes, som inte vill berätta hur ägandet fördelar sig mellan de fyra.

Hösten var turbulent med ekonomiskt, juridiskt och administrativt pyssel kring byrå­köpet, dels sade Eight upp sex medarbetare. Nu är de sjutton anställda.
– Eftersom vi inte ägs av McCann längre behöver vi inte internrapportera lika mycket, säger Klas Tjebbes.

Men de har inte klippt banden med McCann helt. De är ”associated with McCann”, vilket betyder att de får en del jobb därifrån.
– Annars har alla kunder följt med oss. Och dessutom har vi tre nya sedan precis före jul, säger Klas Tjebbes.

De tre nya är sängtillverkaren Hilding Anders, det japanska bilmärket Subaru och kryddvarumärket Kockens. Hilding Anders jobbar även med reklambyråerna Adamson Appelfeldt och Dadada, men Eight har fått uppdraget att göra sängtillverkarens nya webbplats.
– Sedan får vi se. Det är ett stort uppdrag, säger Klas Tjebbes.

Subaru låg tidigare på Ekros och Hultberg. Enligt Klas Tjebbes ska Eight svara för all Subarus marknadsföring i Norden och Baltikum, även om det finns lokala byråer som ska anpassa reklamen.

Kockens kryddor är det ­nyaste tillskottet till kundlistan. Varumärket köptes av Culinar från Unilever för ett och ett halvt år sedan. Då gick de ut i en pitch och valde The Fan Club i början av förra året.
– Men de sade upp sam­arbetet för att de fick ett konkurrerande uppdrag, Druvan, säger Johan Tornakull, marknadschef för Kockens.

Under februari har han letat ny byrå och valet föll på Eight.
– Vi vill ha en byrå som mixar kreativitet och strategi, som har erfarenhet av livsmedel och där vi inte blir en oviktig kund. Och så vill man förstås hitta någon där det finns något slags personkemi, säger Johan Tornakull.

Han och Klas Tjebbes känner varandra sedan Johan Tornakull var på Masterfood och Klas Tjebbes på Bates i början av 90-talet.

Till att börja med är Kockens ett svenskt uppdrag, men det lär växa.
– Vi tänker bredda både vår marknad och vårt produkt­utbud inom torra kolonial­varor, säger Johan Tornakull.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News