Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fyra byråer slåss om NK

Publicerad: 26 maj 2010, 14:11

Ett av Sveriges mest eftertraktade reklamuppdrag är ute på banan. NK har sagt upp samarbetet med Lowe Brindfors och går ut i pitch. – Vi vill ta ett nytt kommunikationsgrepp, säger Camilla Wallander, marknadschef.


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderLowe Brindfors

truefalse

Camila Wallander, marknadschef på NK, söker ny reklambyrå.

Lowe Brindfors har haft NK som kund sedan 2004, samtidigt som Camilla Wallander själv började som marknadschef. Sedan dess har de gjort ett antal stora, tunga och uppmärksammade kampanjer. Lite för tunga anser Camilla Wallander.
– Vi är nöjda med det arbete som Brindfors har gjort åt oss, men nu är det dags att ta ett nytt kommunikationsgrepp, säger hon.
– Då vill vi utmana Brindfors genom att bjuda in ytterligare några till pitchen.

Pelle Holm, kundansvarig projektledare på Brindfors, förstår NK:
– Vi är oerhört stolta över sex fantastiska år tillsammans med NK. Samtidig respekterar vi att kunder väljer att se över sitt byråsamarbete.

Ska ni delta i pitchen?
– Nej, inte aktivt. NK har däremot bett om att få utvärdera oss parallellt med de andra byråerna som aktivt deltar i upphandlingen. Och det tycker vi självklart är okej.

Förutom Brindfors har Camilla Wallander bjudit in tre sammansättningar som hon bedömer har ”gedigen erfarenhet, kapacitet att klara NK-kontot och stark byråkultur med god personlighet”. De tre är Åkestam Holst, Garbergs och frilansnätverket Out of Office.
– Vi har kontaktat Magnus Löwenhielm som vi hade som ad när han jobbade på Brindfors och bett honom att sätta ihop ett team i Out of Office-nätverket, säger Camilla Wallander, som även hänvisar till att Out of Office har flera andra meriterade modekreatörer.

Forsman & Bodenfors fick också en inbjudan, men valde att tacka nej på grund av konkurrerande uppdrag.

Magnus Löwenhielm för­nekar inte att han blev för­vånad när han fick frågan.
– Ja, men samtidigt förstår jag den. Sedan min tid på Brindfors vet jag hur väldigt duktiga på sin marknads­föring de är på NK. Därför kan jag förstå att de vågar ta in ett oprövat kort som oss. Men det är ändå modigt av dem, säger han.

Under Brindfors sex år har NK:s kommunikation handlat mycket om att överraska och visa upp NK som en ”kommersiell och kulturell teater”, som Camilla Wallander uttrycker det. Det har varit några stora kampanjer varje år, men mycket genomarbetade teman, som cirkus- och Kinakampanjerna.
– Vertikalt har kampanjerna varit oerhört välintegrerade. Men det har varit väldigt arbetssamt och tidskrävande, både för oss och byrån. Nu söker vi ett sätt att bygga kommunikationen lite mer horisontellt. Vi behöver frigöra tid för att göra flera insatser, säger Camilla Wallander.

NK vill med andra ord låta kampanjerna bygga lite mer på varandra och inte börja om från början varje gång.
– Vi måste fortsätta överraska och dramatisera våra produkter. Vi måste bara hitta ett sätt att göra det på ett annat sätt som bygger lite mer över tid, säger Camilla Wallander.

I går fick de inbjudna byråerna pitchbriefen. Uppdraget är att tolka NK:s kommunikativa utmaning, presentera ett nytt kommunikationskoncept och göra ut det i en kreativ vårkampanj för 2011 av ett team som ska jobba med NK om byrån får uppdraget.
– Vi kommer att utvärdera de andra utifrån vad vi har på Brindfors, men det är ett helt förutsättningslöst läge. Vi är intresserade av den bästa lösningen.

I början av juli ska NK vara klart med sitt val för att böja samarbetet med den nya byrån direkt efter sommaren. Brindfors har dock kvar uppdraget att göra höstkampanjen och julkampanjen.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.