Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fyra lejon för Prime i PR

Publicerad: 17 Juni 2013, 17:23

Civil Rights Captcha får priser även i Cannes.

McCann Melbournes världsberömda kampanj "Dumb ways to die" för Metro Trains sopade banan med konkurrenterna och vann Grand Prix i PR-kategorin. Prime vann ett silverlejon för tidigare Guldäggsbelönade Civil Rights Captcha, samt även tre bronslejon.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Juryordföranden David Gallagher från Storbritannien menade att "Dumb ways to die" var en klar vinnare – den har mänsklig insikt, är rolig, engagerande, delbar och effektiv och motsvar juryns alla högt uppsatta krav.

Även den svenska jurydelegaten Pia Grahn från McCann Stockholm tycker att det var en rättvis vinnare, även om hon också hade andra favoriter till Grand Prix-utmärkelsen, som exempelvis Doves Real Beauty Sketches och Immortal Fans, gjord av Ogilvy Brazil för Sport Club Recife, samt Googles Same Sex marriage gjord av Ogilvy France.

Ett svenskt silverlejon och även ett bronslejon blev det i form av Primes kampanjer för Civil Rights Defenders. Dessutom vann Prime bronslejon även för Försäkringskassan och MSB.

Prime blev den enda svenska byrån som belönades. Deportivo och RBK var också nominerade.

–      Jättekul att Prime vann lejon, säger Pia Grahn, som menar att Primes bidrag var mer pr-drivna än de andra svenska nominerade bidragen.

Ett problem för Sverige har visat sig vara case-filmerna. Internationellt satsas det hårt på casef-ilmerna som skickas in till Cannes Lions.

– Case-filmerna är vi inte så bra på alla gånger i Sverige. Det är viktigt att ha en hög nivå där om man ska gå långt i de här sammanhangen, säger Pia Grahn.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.