Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fyra svenska nomineringar i hållbarhetskategorin

Publicerad: 20 Juni 2019, 09:09

RBK, Mathias Wikström och Johan Pihls projekt "DO Black" får tre ytterligare chanser till Canneslejon. Dessutom kniper Accenture Interactive och Stockholm Exergi sin andra nominering för veckan.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsStockholm ExergiReklamAccenture InteractiveRBKCannes Lions 2019

En av årets snackisar i Cannes Lions är att hållbarhetsfrågan stått i skymundan av andra värderingsdrivna frågor, frågor som jämställdhet och rasism. Det är dock, föga förvånande, inte förhållandet i kategorin sustainable development goals. Kategorin ämnar belöna bidrag som på olika sätt hjälper både varumärken och konsumenter att leva upp till FN:s klimatplan "Agenda 2030".

Föga förvånande, med tanke på hur het hållbarhetsfrågan är i Sverige, har svenska byråer flera vinstchanser. Tre nomineringar går till RBK Communications med Johan Pihl och Mathias Wikström i spetsen för deras projekt "DO Black", kortet som hjälper konsumenter minska sina koldioxitutsläpp kopplade till konsumtion.

LÄS MER: Innnovationsduon hjälper konsumenten minska klimatpåverkan – med banktjänst

Den fjärde och sista nomineringen går till Accenture Interactive Nordics och Stockholm Exergi och deras projekt "Memory Lane". För båda parter är det den andra nomineringen någonsin i Cannes Lions, den tidigare kom i årets digital craft-kategori. "Memory Lane" är en omvänd röstassistent som är tänkt att minska ensamheten bland äldre och ge dem chansen att berätta sin livshistoria.

LÄS MER: Omvänd röstassistent ska minska ensamheten bland äldre

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.