Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 oktober 2013, 11:43
Umeå Energis kampanj med nya karaktärerna Dolf och Järven har fått stor spridning med 30 000 visningar på Youtube på endast ett par veckor. Bolaget går nu upp med nästa ANR BBDO-kampanj i serien – denna gång om att vintersäkra sitt elpris. Gaffatejp används i mängder.
”Käft Järven du dödar ju julstämningen. Det går lika bra att vintersäkra el med gaffatejp och det vet du. Så sluta gnäll och lägg på en klabbe till.”
Så lyder konversationen mellan Umeå Energis nya reklamfigurer Dolf och Järven.
Upplägget går ut på att Dolf har hakat upp sig på allt Umeå Energi gör och ju mer han får höra om bolaget desto mer uppretad blir han.
Den första kampanjen med de nya karaktärerna har fått 30 000 visningar, enligt ANR BBDO.
Gaffatejp-filmen är den andra i ordningen.
Dolf går i taket över att Järven säger att om man hade mejlat in ett avtal till Umeå Energi hade man fast pris hela vintern.
– Små kommunala elbolag känner den allt starkare konkurrensen och det går inte att möta den genom att kriga med priset. Den lokala förankringen och stoltheten är viktiga och särskiljande egenskaper, och vetskapen om att du som konsument kan gynna det lokala, framför de nationella eller globala, säger Fredrik Pantzerhielm på ANR BBDO i en kommentar.
Dolf och Järven bor i påhittade ”Lill-Grobban” någonstans utanför Umeå.
Arbetsgrupp:
Reklambyrå: ANR BBDO
Produktionsbolag: Palladiumfilm
Regissör: Patrik Eklund
Medverkande
Dolf: Sven Björklund
Karl-Johan Byttner