Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gainomax framgångar ökar

Publicerad: 7 mars 2008, 08:53

Gainomax går som tåget med reklambyrån Saatchis hjälp. Nu lanserar företaget det tredje steget i deras kommunikation som bygger på att man efter träning ska satsa på Gainomax istället för bananer.


Bild från filmen med en söt vädjande apa.

2005 klev Saatchi & Saatchi in som ny byrå på Norrmejerier för varumärket Gainomax. Sportdrycken, som ska drickas efter träning, sågs då mest som träningsnarkomanernas återställare. Sedan dess har varumärket vuxit enormt. Under perioden november 2005 till november 2007 har varumärkeskännedomen ökat från 9 procent till 20 procent. Under samma period har försäljningen ökat från 4,4 miljoner sålda förpackningar till 8,2 miljoner.

– Det är en ökning med 86 procent. I början när vi såg siffrorna skena iväg trodde vi nästan att det var en kampanjeffekt och att det skulle sjunka men vi har lyckats behålla effekten, säger Jonas Dahlquist, projektledare på Saatchi & Saatchi.

Enligt reklambyrån och Johan Nylund,  chef riksmarknad på Norrmejerier,  beror framgångarna nästan uteslutande på bra marknadsföring.

– Produkten ser fortfarande ut som den gjorde innan och vi har egentligen inte ändrat någonting förutom marknadsföringen. Vi började med att identifiera målgruppen vardagsmotionären och den verkliga konkurrenten. Innan trodde man att andra sportdrycker var konkurrenter men det visade sig vara bananer som de flesta tog för att få tillbaka energi efter ett träningspass, säger Jonas Dahlquist .

Bild från hypnos-filmen.

Kampanjserien, som startade med en utomhus- och printkampanj 2006, har gått i tv 2006 och på webben 2007. Nu inleder Gainomax det tredje steget i kommunikationen ”Bananas are for monkeys”.

Denna gång är det aporna själva som uppmanar människor att sluta äta bananer. Huvudfokus ligger på tv och reklambyrån har tagit fram tre nya filmer regisserade av Oscar Bård med tre teman: söt apa vädjar, skrämmande apa och hypnos-apa. Kampanjen kommer att gå under resten av året i TV3, TV4, Kanal 5, TV6 och Discovery.
– Vi lanserar också en ny sajt och backar upp kampanjen med butiksaktiviteter, säger Jonas Dahlquist .

Kommer ni att kunna öka mer?
– Inte lika mycket som tidigare men det finns potential kvar. Vi har räknat ut att det finns cirka en miljon personer som motionerar tre gånger per vecka. Den målgruppen skulle ge 156 miljoner Gainomax-tillfällen per år. Med andra finns det fortfarande kvar att ta av.

Enligt Johan Nylund ska Gainomax sälja cirka 3 miljoner kilo, vilket motsvarar cirka 12 miljoner förpackningar, per år i Sverige år 2011. Dessutom satsar företag nu mycket på export.
– Idag ligger exporten på cirka 500 000 kilo. Då säljer vi i Norge och Finland samt en mindre del i Storbritannien. Just nu håller vi på att titta på de lite större marknaderna också som till exempel Tyskland men där finns inga beslut än så länge. I slutändan blir det en resursfråga. Det är tuffa marknader att slå sig in på, säger Johan Nylund.

Kampanjen som Saatchi & Saatchi tagit fram har precis börjat gå i Norge och Finland. De befinner sig dock fortfarande i fas ett, utomhuskampanjen som startade i Sverige 2006.

Vad är budgeten för satsningen på Gainomax i Sverige?
– Sedan starten 2004 har vi satsat cirka 12-15 miljoner kronor per år. I år satsar vi 14 miljoner kronor i Sverige. Om vi ska satsa i Tyskland och vill nå samma effekt måste vi kanske lägga tio gånger mer än vad vi gör i Sverige, säger Johan Nylund.

Vad är målet 2008?
– Att öka med 15 procent i Sverige. Vi har haft väldigt stora ökningar hittills och får inga ”gratiskilon” längre eftersom vi redan har en relativt bra distribution . I Norge räknar vi med att dubblera under året och i Finland bör vi öka från 400 000 kilo till 600 000.

Gainomax

Byrå: Saatchi & Saatchi
Arbetsgrupp: Jonas Dahlquist projektledare, Paula Andersson produktionsledare, Per Jaldeborg planner, Gustav Egerstedt ad, Amalia Pitsiava copy, Adam Reuterskiöld copy
Produktionsbolag: Hobbyfilm
Regissör: Hobby/Oskar Bård
Producent: John R. Hallström

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.