Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gais ska utrota homofobin i svensk fotboll

Publicerad: 13 maj 2014, 15:13

Göteborgsklubben Gais satsar stort på att lyfta HBTQ-frågan inom fotbollen under året. Kampanjen inleddes med en manifestation på Gamla Ullevi vid matchen mot Sirius, där man bytte ut hörnflaggorna till regnbågens färger.


Ämnen i artikeln:

Milk

”Dagen började med regn, men samtidigt som matchen startade syntes en  regnbåge över Ullevi. Gais vann, så det blev en seger i dubbel  bemärkelse.”

Det skriver Milk-vd:n Anna Renold angående byråns arbetet med Gais HBTQ-satsning.

Kampanjen  inleddes i söndags med annonser i nationell kvällspress. Gais visade  också att man lever som man lär under sin hemmamatch mot Sirus och bytte  ut hörnflaggorna och kaptensbindeln mot Prideflaggan.

– Vi hoppas  att fler klubbar kan ta efter vårt exempel och vara med och utrota  homofobin i svensk fotboll, Vi vill med det här arbetet starta en debatt  och sprida ett positivt budskap om kärlek på såväl plan som läktare,  säger Mathias Ekberg, marknadsansvarig på Gais i en kommentar.

Representanter från HBTQ-festivalen West Pride i Göteborg fick också tala vid halvlek.
–  Vi har inlett ett samarbete med GAIS som innebär att vi under året  kommer att hjälpa till med kunskapsfördjupning och utbildningar, säger  Tasso Stafilidis, f.d. verksamhetschef för West Pride i en kommentar.

Arbetsgrupp:
CD: Anders Holmström
AD: Andreas Bergendahl
Copywriter: Anders Malm
Strategisk projektledare: Anna Reynold
Operativ projektledare: Marcus Aggfelt
Ad-ass/original: Camilla Almqvist
Illustratör: Axel Eriksson

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Milk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.